Haval H6 PHEV buat penampilan sulung global di Thai; 1.5L Turbo, 326 hp/530 Nm, jarak gerak elektrik 201 km

Haval H6 PHEV buat penampilan sulung global di Thai; 1.5L Turbo, 326 hp/530 Nm, jarak gerak elektrik 201 km

Nampaknya usaha Great Wall Motors (GWM) untuk mengukuhkan tapak mereka di Thailand bukan main-main – ini dia, Haval H6 Plug-in Hybrid baru sahaja didedahkan di peringkat global, dan ia bukan ditunjuk kepada rakyat China terlebih dahulu, sebaliknya membuat penampilan sulung di Thai.

Model ini menampilkan teknologi yang agak luar biasa. Ia masih dijana oleh enjin 1.5 liter turbo yang sama dengan Haval H6 Hybrid biasa yang menghasilkan 167 hp dan tork maksima 285 Nm. Haval belum mendedahkan spesifikasi untuk motor elektrik yang digunakan, namun ia mampu untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 326 hp dan tork maksima 530 Nm! Angka tersebut jelas 86 hp lebih berkuasa dari versi Hybrid biasa.

Kuasa dihantar sepenuhnya ke roda hadapan menerusi kotak gear yang dihasilkan khas untuk sistem hibrid ini yang digelar sebagai DHT. Transmisi tersebut menggunakan dua set gear planetary bagi mengimbangi operasi antara enjin petrol dan motor elektrik.

Haval H6 PHEV buat penampilan sulung global di Thai; 1.5L Turbo, 326 hp/530 Nm, jarak gerak elektrik 201 km

Satu lagi perkara yang agak luar biasa pada Haval H6 Plug-in Hybrid ini adalah jarak gerak elektrik sepenuhnya yang dapat ditawarkan. SUV ini boleh bergerak sepenuhnya dengan kuasa elektrik tanpa menghidupkan enjin petrol sejauh 201 km! Ini bukan angka yang didakwa sendiri oleh GWM, tetapi angka ujian kitaran NEDC.

Walau bagaimanapun, spesifikasi bateri lithium-ion yang digunakan pada H6 Plug-in Hybrid ini masih belum diumumkan. Namun ada kemungkinan bahawa ia dibekalkan dengan bateri 41.8 kWj sama seperti pada Wey Coffee 01 (Wey merupakan divisi mewah GWM) pasaran Eropah yang lebih besar dari bateri-bateri biasa digunakan pada sebuah model PHEV.

Haval H6 PHEV buat penampilan sulung global di Thai; 1.5L Turbo, 326 hp/530 Nm, jarak gerak elektrik 201 km

Wey Coffee 01 turut diasaskan dari platform Lemon GWM sama seperti H6. Namun ia dibekalkan dengan dua motor elektrik untuk menghasilkan kuasa lebih besar bersama sistem pacuan semua roda, membuatkan jarak gerak elektrik penuhnya kurang iaitu 150 km berdasarkan ujian kitaran WLTP.

Secara keseluruhan, rupa H6 Plug-in Hybrid ini masih sama seperti H6 Hybrid dengan menampilkan paparan berdiri sendiri pada papan pemuka serta rim aloi bersaiz 19-inci. Tetapi ia dibezakan dengan berberapa perincian termasuk gril hadapan yang menampilkan rekaan lebih garang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required