Haval Jolion 2022 dilihat di Petaling Jaya – enjin 1.5L turbo, 7DCT, ADAS; bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Haval Jolion 2022 dilihat di Petaling Jaya – enjin 1.5L turbo, 7DCT, ADAS; bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Sekali lagi Haval Jolion dikesan di Malaysia, kali ini oleh seorang pembaca di Petaling Jaya. Ia adalah unit yang sama yang dilihat pada November lalu, dan memberikan bayangan kebarangkalian ia akan dilancarkan pada tahun ini.

Digelar Chulian (bermaksud Cinta Pertama dalam bahasa Mandarin) di China, SUV segmen-C ini adalah untuk menggantikan Haval H2. Berdasarkan spesifikasi, ia dipadankan dengan enjin 1.5 liter pengecas turbo empat-silinder, memberikan kuasa 143 PS pada 5,600 hingga 6,000 rpm dan tork 210 Nm pada 2,000 hingga 4,400 rpm.

Ia turut diberikan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan, dan penggunaan bahan api dianggarkan sekitar 8.0 liter bagi setiap 100 km. Dalam sesetengah pasaran, Jolion diberikan empat mod pemanduan – Standard, Eco, Sport dan Snowfield.

Walau bagaimana pun tidak dipastikan adakah versi hibrid juga akan dibawa masuk ke pasaran Malaysia. Di Thailand, Jolion Hybrid diberikan enjin 1.5 liter turbo empat-silider, bersama padanan motor elektrik dan transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan, yang menghasilkan kuasa 190 PS dan tork 375 Nm, dengan DCT menyalurkan semua kuasa ke roda hadapan.

Jika mengikut spesifikasinya, pesaing Proton X70 ini menerima lampu utama projektor LED dengan lampu nyalaan siang LED, lampu belakang kombinasi LED, roda aluminium 18-inci dengan tayar Kumho Solus 225/55, bumbung matahari panoramik saiz penuh, kamera pandangan sekeliling 360-darjah, serta kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin.

Untuk bahagian dalamnya, ia diberikan paparan utama, paparan pelbagai-info tujuh-inci, paparan skrin lebar freestanding (sama ada unit 10.25- atau 12.3-inci) dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, rotary gear selector dial, dan tempat duduk kulit hitam dengan tetulang kontras putih.

Haval Jolion Hybrid spesifikasi Thai

Roda stereng pelbagai fungsi tiga-jejasi balutan kulit juga kelihatan pada unit di dalam foto ini, tetapi tidak terlihat pula alas pengecas telefon pintar tanpa wayar dan corong udara di belakang. Ruang butnya pula berukuran 337 liter, yang boleh dipertingkatkan sehingga 1,133 liter sekiranya tempat duduk belakang dibaringkan sepenuhnya.

Dalam pasaran lain, Jolion juga ada yang didatangkan dengan sistem bantuan pemandu termaju. Ini termasuklan kawalan kelajuan adaptif, bantuan kesesakan trafik dengan bantuan membelok pintar, pengesan isyarat trafik, AEB dengan pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal, kepekaan ketibaan lorong, bantuan kekal lorong, pemusatan lorong, pemantauan titik buta dengan bantuan tukar lorong dan pengesan kelesuan pemanduan.

Jolian ini dibangunkan dengan platform baharu dari Great Wall Motor yang diberi nama LEMON, di mana ia membuatkan SUV ini lebih besar berbanding H2. Platformini juga lebih ringan, dan ditambah ketepatan stereng sebanyak 16% dan ketegaran sebanyak 15%, mengurangkan pusat graviti sebanyak 30 mm dan sudut pitch sebanyak 50%.

GALERI: Haval Jolion Hybrid di Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required