Haval Jolion ditemui di Malaysia – pesaing Proton X50, Honda HR-V dari China bakal dilancarkan di sini?

Haval Jolion ditemui di Malaysia – pesaing Proton X50, Honda HR-V dari China bakal dilancarkan di sini?

Pasaran SUV segmen B yang sudah sedia kompetitif di Malaysia nampaknya seperti akan menerima pesaing baru apabila Haval Jolion sudah ditemui di dalam negara. Sebagai rujukan, model ini baru sahaja dipertontonkan di Thailand beberapa minggu lepas, dan merupakan produk ketiga Haval di negara tersebut selepas Ora Good Cat dan SUV H6.

Jolion juga menggunakan platform modular Lemon Great Wall Motors, seperti H6, dan ia membenarkan pemasangan penggerak elektrik, seperti yang ditunjukkan oleh Jolion Hybrid yang dilancarkan di negara jiran. Suspensi menggunakan jenis MacPherson di hadapan dan torsion beam di belakang.

Dalam gambar yang kami terima ini, model berwarna putih tersebut dilihat menggunakan kit badan biasa, di mana gril, bampar, lampu, DRL serta penunjuk arah adalah berbeza berbanding model hibrid.

Bampar belakang model yang ditemui di Malaysia ini juga adalah lain berbanding model hibrid di Thailand, di mana bahagian bawahnya adalah berbeza. Turut boleh dilihat adalah rel bumbung serta bumbung suria.

Penggerak hibrid yang digunakan pada Jolion terdiri daripada gabungan enjin empat silinder 1.5 liter turbo bersama motor elektrik, dan dikatakan mampu menghasilkan sehingga 190 hp dan 375 Nm tork secara keseluruhannya.

Pelancaran rasmi Jolion Hybrid di Thailand akan berlangsung dalam bulan ini, dengan harga yang dikatakan berada antara 800,000 baht (RM100,400) dan 1,000,000 baht (RM125,500). Jika harga ini adalah betul, bermakna, ia lebih murah berbanding H6, yang dijual pada harga 1,145,000 baht (RM143,700) di Thailand.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required