GALERI: GWM Ora Good Cat EV 2022 di Malaysia — bateri 47.8 atau 63.1 kWh, jarak 500 km, bawah RM150k

GALERI: GWM Ora Good Cat EV 2022 di Malaysia — bateri 47.8 atau 63.1 kWh, jarak 500 km, bawah RM150k

GWM Ora Good Cat, sebuah kereta elektrik comel keluaran Great Wall Motors (GWM) yang telahpun bertapak secara rasmi untuk pasaran tempatan Julai lalu. Model ini dijangka akan tiba ke pasaran tempatan pada suku keempat tahun ini, bersama dengan SUV Haval. Ora (EV) dan Haval (SUV) ini adalah jenama di bawah GWM.

Unit yang sedang anda lihat ini adalah unit awal ehsan daripada Flux. Syarikat langganan kenderaan itu sedang menjalankan program langganan EV mingguan untuk anda mencuba penggunaan EV selama tujuh hari. Antara model EV yang ada di Flux ialah Good Cat ini, Nissan Leaf dan Hyundai Kona Electric.

GALERI: GWM Ora Good Cat EV 2022 di Malaysia — bateri 47.8 atau 63.1 kWh, jarak 500 km, bawah RM150k

Ini apa yang kami tahu tentang Good Cat di Malaysia setakat ini. Empat varian akan ditawarkan, iaitu Tech, Pro, Ultra dan Ultra G. Semuanya akan dilengkapi motor elektrik yang menghasilkan 143 PS/210 Nm yang memacu roda depan, dengan laju maksimum 152 km/j. Pemanduan dengan pedal tunggal juga tersedia, dan ada lima mod — Normal, Sport, Eco, Eco+ dan Auto.

Varian Tech dan Pro akan menggunakan bateri 47.8 kWh lithium iron phosphate yang boleh memberikan jarak 400 km perjalanan dalam kitaran NEDC. Untuk cas penuh, kereta ini perlukan lapan jam melalui pengecas AC (sambungan Type 2) pada kadar input maksimum 6.6 kW. Dengan pengecas pantas DC, ia boleh dicas 0-80% (SoC) dalam masa 46 minit pada kadar 60 kW. Kedua-dua varian Tech dan Pro dianggarkan dijual dari RM14Xk.

GALERI: GWM Ora Good Cat EV 2022 di Malaysia — bateri 47.8 atau 63.1 kWh, jarak 500 km, bawah RM150k

Bagi Ultra pula, harga anggarannya adalah RM15Xk. Jarak perjalanannya mampu mencecah 500 km, dengan bateri lithium 63.1 kWh. Dengan pengecas AC, ia memerlukan sekitar sejam untuk cas penuh, dan untuk 0-80% SoC ia memerlukan 40 minit. Ultra G yang paling tinggi juga sama secara mekanikal dengan Ultra, tetapi dengan tambahan kelengkapan dengan harga anggaran RM16Xk.

Tech misalnya turut dilengkapi dengan rim 17-inci, lampu utama LED, lampu belakang LED, sistem pintar tanpa kunci, kerusi fabrik, kluster instrumen 7.0-inci, pendingin automatik dengan penapis PM2.5, sistem infotainmen dengan skrin sentuh 10.25-inci, empat pembesar suara, kawalan melayar, dua beg udara, ESC, sensor parkir, bantuan mula mendaki, brek kecemasan kelajuan rendah dan sistem peninjau tekanan tayar.

Pro pula melibatkan tambahan rim 18-inci, lampu depan automatik, cermin sisi lipatan kuasa elektrik, sensor pengilap cermin, bumbung panoramik, kerusi kulit, kamera 360-darjah, pengecas telefon tanpa wayar, slot USB untuk dashcam serta enam beg udara.

Turut tersedia ialah ciri keselamatan aktif termasuk kawalan melayar adaptif dengan belokan pintar, bantuan kesesakan, AEB dengan sokongan di persimpangan, amaran perlanggaran depan, amaran keluar lorong, bantuan mengekalkan lorong dan bantuan ke tengah lorong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required