Volkswagen Golf R Mk8 2023 akan ditawar dalam versi CKD di Malaysia? Pengedar mula ambil tempahan

Volkswagen Golf R Mk8 2023 akan ditawar dalam versi CKD di Malaysia? Pengedar mula ambil tempahan

Menurut hantaran satu pengedar Volkswagen di Malaysia, varian paling berkuasa untuk VW Golf Mk8 iaitu Golf R bakal ditawarkan dalam versi pemasangan tempatan (CKD) tidak lama lagi. Menurut pengedar berkenaan, tempahan untuk model tersebut kini sudahpun dibuka namun maklumat lain seperti tarikh pelancaran dan juga anggaran harga belum diperincikan.

Ketika dilancarkan di Malaysia pada Februari 2022, Volkswagen Golf Mk8 ditawarkan dalam tiga varian iaitu R-Line, GTI dan R. R-Line dan GTI terus ditawarkan dalam versi CKD yang dipasang di Pekan, Pahang, sementara Golf R pula diimport sepenunhya. Namun pada awal tahun ini R-Line tidak lagi dijual oleh Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM).

Bua masa sekarang, Golf R yang dibawa terus dari Jerman dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM431,162. Sekiranya benar-benar Golf R ini dipasang di Malaysia, ia akan mencatatkan sejarah sebagai Golf R pertama yang diproduksi luar dari ‘home of the Golf’ di Wolfsburg. Dan boleh dijangka, model CKD ini akan dijual pada harga lebih rendah berbanding CBU.

Volkswagen Golf R Mk8 dijana oleh enjin petrol EA888 2.0 liter empat silinder berkuasa 320 PS (315 hp atau 235 kW) dan tork maksima 400 Nm, berbanding Golf GTI yang hanya menghasilkan 245 PS/370 Nm. Ia masih dipadankan dengan kotak gear klac berkembar DSG tujuh-kelajuan, namun kuasanya dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem AWD 4Motion, berbeza dengan GTI yang hanya memacu roda hadapan.

Kami jangkakan model CKD ini kelak akan menampilkan konfigurasi dan kuasa yang sama dengan versi CBU, namun ia mungkin akan menerima peningkatan perincian iaitu sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) IQ.Drive yang sudahpun ditawarkan pada Golf GTI bermula Mac lalu. Sejak dilancarkan ke pasaran tempatan, Golf R CBU tidak pernah dilengkapi dengan sebarang sistem ADAS.

GALERI: Volkswagen Golf R 2022 CBU

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required