Volkswagen Golf R Mk8 dilancar untuk pasaran Malaysia – 2.0L TSI 320 PS/420 Nm, AWD, RM356k

Volkswagen Golf R Mk8 dilancar untuk pasaran Malaysia – 2.0L TSI 320 PS/420 Nm, AWD, RM356k

Para media yang hadir dalam acara pelancaran Golf GTI Mk8 dan pengenalan Golf R-Line Mk8 hari ini turut dikejutkan dengan pelancaran varian prestasi Golf R Mk8. Dengan ketibaannya, kini terdapat tiga varian untuk Golf Mk8 di pasaran Malaysia.

Berbeza berbanding GTI dan R-Line yang dipasang di Pekan Pahang, Golf R pula diimport sepenuhnya (CBU), dan dijual pada harga RM356,412 tidak termasuk insurans dan cukai jalan, dan dikira bersama pengecualian SST. Harga ini menunjukkan peningkatan yang tinggi berbanding Golf R Mk7.5 yang dijual pada harga RM295,990 sebelum ini.

Didedahkan kepada dunia November tahun 2020, Golf R Mk8 dipacu oleh enjin 2.0 liter TSI EA888 yang mampu menghasilkan kuasa 320 PS dan 420 Nm tork (sebelum ini 300 PS dan 380 Nm tork). Padanan transmisi yang digunakan adalah DSG klac berkembar tujuh kelajuan, bersama sistem pacuan AWD 4Motion, membantunya untuk melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat dan mencapai kelajuan maksimum 250 km/j.

Sistem 4Motion pada differential belakang model ini bukan sahaja boleh mengagihkan kuasa antara gandar hadapan dan belakang, tetapi juga roda kiri dan kanan. Selain daripada itu, sistem baru ini juga boleh memberikan tork sehingga 100% kepada roda luar – Volkswagen memanggilnya sebagai R-Performance Torque Vectoring.

Menguruskan pengagihan tork ini adalah Vehicle Dynamics Manager, yang juga bekerja dengan pengunci differential elektronik XDS serta sistem serapan adaptif DCC. Sistem ini juga boleh mengawal pengagihan tork dengan membrek dan menyediakan enam mod pemanduan iaitu Comfort, Sport, Race, Individual, Special dan Drift.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required