Volkswagen Golf R-Line Mk8 2022 kini boleh ditempah – CKD, 1.4L TSI, 8AT, harga antara RM155k-RM165k

Volkswagen Golf R-Line Mk8 2022 kini boleh ditempah – CKD, 1.4L TSI, 8AT, harga antara RM155k-RM165k

Selain daripada GTI yang diletakkan sebagai varian lebih tinggi, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) turut memperkenalkan varian R-Line untuk Golf Mk8 pasaran Malaysia. Model ini telah dipertontonkan awal pada November lalu, dan tempahan untuknya kini sudah dibuka, dengan harga anggaran antara RM155k ke RM165k. Sama seperti versi GTI, Golf R-Line ini juga dipasang di Pekan, Pahang (CKD).

Dengan harga jangkaan yang lebih murah berbanding varian GTI, Golf R-Line Mk8 ini datang dengan enjin yang juga lebih kecil, iaitu unit 1.4 liter TSI, berkuasa 150 PS dan 250 Nm. Dalam pasaran antarabangsa, Golf Mk8 ini juga datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas 1.5 eTSI, tetapi ia tidak dibawa ke Malaysia.

Walaupun enjin ini bukanlah lagi asing, ia kini dipadankan bersama transmisi baru daripada Aisin, iaitu unit automatik torque converter lapan kelajuan yang menggantikan kotak gear klac berkembar DSG pada model R-Line sebelum ini.

Volkswagen Golf R-Line Mk8 2022 kini boleh ditempah – CKD, 1.4L TSI, 8AT, harga antara RM155k-RM165k

Sudah sedia tampil dengan kemasan serba sporty, Golf R-Line ini sukar dibezakan dengan Golf GTI, dengan bahagian yang berlainan cuma rim, ekzos dan gril sahaja. Golf R-Line mendapat rim Valencia 17 inci, lampu utama LED Plus serta lampu belakang LED. Lencana yang digunakan pula cuma menunjukkan huruf R, dan mungkin boleh menyebabkan orang tersalah sangka dengan model prestasi Golf R.

Bahagian kabin minimalis pada Golf Mk8 ini dipadankan bersama tempat duduk yang dibalut padanan fabrik dan kain seakan suede, serta sulaman logo R pada penyandar kepala. Bentuk tempat duduk ini malah nampak lebih sporty berbanding tempat duduk GTI sementara di papan pemuka tidak banyak butang fizikal kerana diganti dengan panel sesentuh. Sistem infotainmen MIB3 yang digunakan boleh disambung dengan Apple CarPlay dan Android Auto.

Senarai kelengkapan untuk Golf R-Line ini termasuk butang pemula enjin, pengawal suhu tiga zon (corong belakang dengan kawalan suhu), brek parkir elektronik (tanpa auto hold), lampu suasana, lampu utama automatik serta dua soket pengecas USB-C masing-masing di hadapan dan belakang.

Untuk sistem keselamatan, ciri yang diberi adalah ringkas sahaja iaitu enam beg udara, ABS, ESP dan cagak Isofix untuk tempat duduk penumpang hadapan dan belakang. Tiada ciri bantuan seperti Autonomous Emergency Braking (AEB) ataupun sistem semi autonomous lain pada model ini.

Golf R-Line Mk8 ditawarkan dalam lima warna iaitu Moonstone Grey (solid), Kings Red dan Atlantic Blue (metalik) serta Deep Black dan Oryx White (pearl). Seperti biasa, jaminan yang diberikan adalah selama lima tahun tanpa had bantuan, bersama penyelenggaraan percuma tiga tahun dan bantuan tepi jalan lima tahun.

GALERI: Volkswagen Golf R-Line 2022


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required