Volkswagen Golf R-Line tidak lagi dijual di Malaysia

Volkswagen Golf R-Line tidak lagi dijual di Malaysia

Kebiasaannya model pemasangan tempatan memiliki kestabilan jualan di pasaran, namun ternyata tidak semua model memiliki nasib yang sama. Adakalanya, ia berakhir agak pantas, walau pun bukan kerana kekurangan komponen untuk pemasangan model terbabit.

Ini termasuklah dengan model Volkswagen Golf TSI R-Line Mk8. Diumumkan sebagak model CKD pada Oktober 2021 dan dipertontonkan sebulan selepasnya, ia mengambil masa yang agak lama untuk dilancarkan, dijangkakan pada Februari 2022, namun hanya Julai tahun lalu harga rasminya didedahkan.

Pada tika itu, harganya diumuumkan mencecah RM170,560, lebih tinggi dari yang dijangka iaitu antara RM155k hingga RM165k seperti yang dinyatakan oleh Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) pada Februari tahun lalu.

Dan setahun selepas harganya diumumkan, kini R-Line tidak lagi ditawarkan di pasaran Malaysia, dan perkhabaran ini disahkan selepas ia tidak lagi tersenarai dalam barisan model semasa menerusi laman web Volkswagen Malaysia.

Sebab utama ia digugurkan dalam pasaran Malaysia tidak pula diketahui. Tidak mungkin disebabkan kekurangan ciri kelengkapan yang ditawarkan. Untuk R-Line ini, ia dijanakan oleh enjin 1.4 liter TSI dengan hamburan kuasa 150 PS dan 250 Nm dari 1,500 hingga 4,000 rpm. Dilaporkan jualan model ini baik, namun mungkin tidak mencapai sasaran yang ditetapkan.

Malahan soal harga juga mungkin menjadi asbabnya. Dan mungkin juga peningkatan kos produksi juga antara penyebab ia terpaksa dikeluarkan dari model CKD Volkswagen di sini. Namun jika anda masih memasang impian untuk membeli Golf Mk98 baharu, anda ada pilihan lain yang masih disenaraikan, sama ada versi Golf GTI atau pun Golf R.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required