BAIC X55II, BJ40 Plus akan dipasang di M’sia — EPMB, BAIC jalin MoU untuk teroka pemasangan tampatan

BAIC X55II, BJ40 Plus akan dipasang di M’sia — EPMB, BAIC jalin MoU untuk teroka pemasangan tampatan

EP Manufacturing (EPMB) telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan BAIC International Development untuk meneroka kemungkinan bekerjasama dalam pengeluaran tempatan bagi model SUV BAIC BJ40 Plus dan X55II.

Dalam fail dengan Bursa Malaysia, dua syarikat terbabit memaklumkan mereka akan turut meneroka pemasangan tempatan pemanduan sebelah kanan (RHD) bagi kereta enjin biasa dan juga elektrik, dan membangunkan secara bersama EV RHD jenama BAIC untuk memenuhi pasaran di Malaysia dan Asia Tenggara yang lain.

BAIC mensasarkan untuk menubuhkan rangkaian jualan dan lepas jualan bagi kenderaan RHD-nya di Malaysia, dan membangunkan pusat pemasangan dan pengeluaran tempatan dengan EPMB menjadi teras utama pelan berkenaan.

Sekiranya kedua-dua syarikat mencapai persetujuan, EPMB akan menjalankan pemasangan tempatan untuk model BJ40 Plus, X55II dan model-model biasa dan EV BAIC yang akan datang. Syarikat itu juga akan bertanggungjawab untuk mengeluarkan komponen bagi semua kenderaan ini di Malaysia, dengan matlamat mendapatkan sokongan polisi daripada kerajaan.

BAIC X55II, BJ40 Plus akan dipasang di M’sia — EPMB, BAIC jalin MoU untuk teroka pemasangan tampatan

Walaupun fail berkenaan tidak menyatakan di mana kenderaan itu akan dipasang, ia mungkin akan dilakukan di Melaka. Bulan lalu, EPMB umumkan yang anak syarikat milik penuhnya, Peps-JV (Melaka) (PJVM) telah mendapatkan kelulusan bersyarat untuk lesen pengeluaran daripada MITI untuk mengilang dan memasang kenderaan cekap tenaga (EEV) empat roda dan kereta elektrik (EV) bagi kedua-dua kategori penumpang dan komersil.

Syarikat itu memaklumkan lesen pengilangan itu akan membolehkan PJVM untuk memulakan kilang pengeluaran untuk memasang EEV, EV dan produk berkaitan lainnya. Menurut CEO Kumpulan EPMB, Ahmad Razlan Mohamed, syarikat itu merancang untuk mewujudkan kemudahannya di Pegoh, Melaka.

Disember tahun lalu, EPMB juga mengumumkan bahawa syarikat itu telah mendapatkan hak eksklusif untuk memasang dan pengedarkan EV Lingbox dari China melalui perjanjian lima tahun yang memberikan pilihan kepada EPMB untuk menggunakan jenamanya sendiri untuk EV tersebut di pasaran Malaysia dan Indonesia.

Pada Oktober 2022, syarikat itu juga menandatangani perjanjian dengan Seaen Group dari California untuk usahasama pembangunan dan pengeluaran EV empat-roda. Dalam bulan yang sama, syarikat itu juga — melalui anak syarikatnya EP Blueshark — yang juga telah diberikan lesen pemasangan tempatan oleh MITI untuk pemasangan motosikal elektrik di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required