EPMB dapat hak eksklusif pasang & jual Lingbox mini-EV di Malaysia, Indonesia; harga bawah RM100k

EPMB dapat hak eksklusif pasang & jual Lingbox mini-EV di Malaysia, Indonesia; harga bawah RM100k

Pengeluar alat ganti automotif EP Manufacturing Berhad (EPMB) telah memperoleh hak eksklusif untuk memasang dan mengedar kereta elektrik kompak (mini-EV) Lingbox dari China bagi pasaran Malaysia dan Indonesia. Hak tersebut diterima melalui perjanjian lima tahun yang turut membolehkan EPMB membuat pilihan menggunakan nama jenamanya sendiri untuk mini EV berkenaan.

Anak syarikat milik penuh EPMB, EP 4Wheeler menandatangani perjanjian pengedar eksklusif dengan Hubei Dongfeng Power Auto Trade dan Xiamen Tsingyan Hylong Motor Technology pada 27 Disember lalu untuk pemasangan dan penjualan Lingbox versi pemanduan sebelah kanan, dan EPMB telah diberikan hak untuk mengedarkan kenderaan ini di bawah jenama Lingbox atau Qingyan Hailong.

Perjanjian itu berkuat kuasa 1 Januari 2023 dan akan tamat pada 31 Disember 2027, dan ia akan diperbaharui secara automatik untuk lima tahun lagi, tertakluk kepada terma dan syarat. Usaha ini juga merupakan satu langkah ke arah matlamat EPMB untuk mengurangkan penghasilan karbon.

EPMB dapat hak eksklusif pasang & jual Lingbox mini-EV di Malaysia, Indonesia; harga bawah RM100k

Lingbox mini-EV ini dikenali sebagai Lingbao Box di pasaran China dan ia didakwa merupakan antara 10 mini-EV terlaris di sana. Menurut laporan CarNewsChina, hatchback kompak EV empat-pintu ini diperkenalkan buat pertama kali di China pada Disember 2020, dan menerima pelbagai versi dan tingkat taraf selepas itu.

Ia dihasilkan dengan dimensi 3,584 mm panjang, 1,475 mm lebar dan 1,666 mm tinggi serta jarak roda 2,455 mm. Di China model ini ditawarkan dengan motor elekrik tunggal memacu roda hadapan sama ada berkuasa 41 hp atau 48 hp. Model dengan motor paling berkuasa membolehkan EV kecil ini memecut dari 0-50 km/j dalam masa 7 saat, manakala kelajuan maksimanya dihadkan hanya pada 101 km/j.

Ia menerima kuasa elektrik dari bateri LPF berkapasiti 19.2 kWj yang didakwa boleh dipandu sejauh 220 km dengan satu cas penuh. Sistem pengecas cepat membolehkan bateri tersebut dipenuhkan dari 20-80% dalam masa hanya 1.2 jam, namun dengan menggunakan pengecas wallbox rumah yang dibekalkan ia memerlukan masa selama 11-jam.

EPMB dapat hak eksklusif pasang & jual Lingbox mini-EV di Malaysia, Indonesia; harga bawah RM100k

Lingbox merupakan salah satu model daripada jenama Lingbao, yang dimiliki oleh Jiangsu Jemmell New Energy Vehicle Company. EPMB menyatakan bahawa apabila Lingbox dikomersialkan untuk pasaran Malaysia kelak, kereta yang dihasilkan daripada usaha sama ini dijangka akan dijual pada harga di bawah RM100,000, sekali gus menjadi antara EV mampu milik di Malaysia.

“Perjanjian dengan Hubei Dongfeng dan Xiamen Tsingyan ini mengukuhkan lagi kehadiran EPMB dalam perniagaan EV, di samping perkongsian dengan Kumpulan Saean untuk mengeluarkan kereta segmen A secara besar-besaran dan perjanjian untuk mengeluarkan motosikal elektrik berjenama Blueshark untuk pasaran Asia Tenggara ,” kata pemangku Ketua Pegawai Eksekutif EPMB Lim Sim Yee.

Sebelum ini, EPMB telah menandatangani memorandum persefahaman dengan Saean Group yang berpangkalan di California untuk pembangunan dan pembuatan bersama kenderaan elektrik beroda empat dengan sasaran menghasilkan model segmen A lima pintu empat tempat duduk.

EPMB dapat hak eksklusif pasang & jual Lingbox mini-EV di Malaysia, Indonesia; harga bawah RM100k

Jun lalu, EPMB telah menandatangani perjanjian untuk penjualan dan pengedaran skuter elektrik Blueshark di Malaysia. Syarikat tersebut kemudiannya telah diberikan lesen pengilangan oleh kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (MITI) untuk penjualan dan pengedaran skuter elektrik.

Ini membolehkan EP Blueshark mengimport komponen skuter elektrik dalam keadaan pemasangan (SKD) dan/atau CKD untuk dipasang dan dikilangkan di Malaysia, serta diedarkan ke pasaran tempatan dan ASEAN.

Sasaran pengeluaran awal untuk skuter elektrik Blueshark R1 ialah 50,000 unit setahun, dengan kemungkinan peningkatan kapasiti pengeluaran sekiranya ia mempunyai permintaan lebih tinggi pada masa hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required