Toyota Land Cruiser 70 Series kembali ke pasaran Jepun – enjin 2.8L turbodiesel, 6AT, ada Safety Sense

Toyota Land Cruiser 70 Series kembali ke pasaran Jepun – enjin 2.8L turbodiesel, 6AT, ada Safety Sense

Tahukah anda SUV ladder frame klasik Toyota Land Cruiser 70 Series yang mula dijual dan diproduksi bermula tahun 1984 sebenarnya masih dijual baharu di beberapa pasaran seperti Australia dan Afrika Selatan sehingga kini? Untuk tahun 2023, Land Cruiser 70 Series berkenaan diberikan kemaskini lagi untuk tahun ke-39 ia dijual, dan ia kembali dijual di pasaran Jepun!

Untuk versi yang menerima penyegaran terbaharu ini, bahagian yang paling ketara berubah adalah pada bahagian mukanya. Bagi model 2024 ini, ia tampil dengan rekaan lampu hadapan dan gril, bampar kedua-dua fender hadapan dan juga penutup bonet baharu diinspirasikan dari Land Cruiser J40 yang ikonik, digandingkan dengan perincian-perincian moden

Lampu hadapan 70 Series 2024 ini nampaknya telah menggunakan teknologi LED, manakala bampar pula nampak lebih lasak dan seperti dipadankan terus pada casis. Manakala rekaan sisi yang bermula dari pintu sehingga belakang adalah masih sama seperti 70 Series sebelum ini, termasuk kemasan liang udara ikoniknya yang berada di bawah cermin tingkap sisi paling belakang.

Toyota Land Cruiser 70 Series kembali ke pasaran Jepun – enjin 2.8L turbodiesel, 6AT, ada Safety Sense

Untuk bahagian belakang pula, lampu utama yang sebelum ini direka menegak telah di alih pada bampar belakang dan diposisikan secara melintang. Manakala pada panel badan yang sebelum ini menempatkan lampu belakang asal telah ditutup dengan panel kemasan.

Menurut Toyota, model yang dikemaskini ini menampilkan dimensi 4,890 mm panjang, 1,870 mm lebar, 1,920 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,730 mm. Casis ladder frame yang digunakan masih lagi sama seperti sebelum ini tetapi telah dipertingkat bagi memberikan pemanduan atas jalan raya yang lebih selesa dan masih mengekalkan kemampuan meredah laluan off-road.

Pada sebelah dalam, model yang diperbaharui ini menerima rekaan gandingan klasik dan moden. Rekaan papan pemuka nampaknya masih sama seperti unit yang dipadankan pada model pasaran Australia dan Afrika Selatan sebelum ini, tetapi
ia menerima sentuhan semula bagi memberikan ergonomik dan praktikaliti lebih baik, dakwa Toyota

Toyota Land Cruiser 70 Series kembali ke pasaran Jepun – enjin 2.8L turbodiesel, 6AT, ada Safety Sense

Papan pemuka berkenaan turut didatangkan dengan panel instrumen yang diberikan skrin paparan pelbagai info 4.2-inci, manakala pada konsol tengah pula ia hadir dengan skrin sesentuh 6.7-inci yang menyokong Apple CarPlay dan Android Auto.

Pada panel pintu sebelah dalam, bahagian tanpa pelindung dengan warna badan di atas dan juga pelapik pintu masih dikekalkan seperti model klasik, namun bahagian pemegang pintu dengan suis-suis kawalan yang nampak lebih moden.

Buat pertama kali, Land Cruiser 70 Series ini menerima enjin turbodiesel 1GD-FTV 2.8 liter empat silinder yang sama seperti Toyota Hilux. Enjin berkenaan menghasilkan kuasa 204 PS dan tork maksima 500 Nm, dan digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

Menurut Toyota, enjin ini menghasilkan tork 70 Nm lebih besar dari enjin diesel V8 pada 70 Series sebelum ini, dan ia juga memberikan pemanduan yang lebih senyal serta penjimatan bahan api lebih baik. Walau bagaimanapun untuk model pasaran Australia pilihan enjin turbodiesel 4.5 liter V8 berkuasa 205 ps/430 Nm bersama kotak gear manual lima kelajuan masih dikekalkan.

Juga untuk pasaran Australia, Land Cruiser 70 Series 2024 berkenaan masih ditawarkan dalam empat bentuk badan iaitu Single Cab (dalam varian Workmate, GX dan GXL), Double Cab (varian Workmate dan GXL) serta Troop Carrier dan Wagon.

Sistem keselamatan untuk Land Cruiser 70 Series ini juga dipertingkat bagi kekal relevan untuk dijual. Oleh itu Toyota memberikan sistem bantuan pemanduan termaju Toyota Safety Sense (TSS) pada SUV klasik ini yang memberikan fungsi seperti amaran keluar laluan, bantuan pengenal tanda trafik, lampu tinggi automatik dan lain-lain.

Toyota Land Cruiser 70 Series 2024 ini dilancarkan bersama model paling moden Land Cruiser Prado 250 Series di Jepun hari ini. Ia juga disahkan akan dibawa ke pasaran Australia pada suku keempat tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required