Toyota umum hasilkan semula alat ganti untuk Land Cruiser BJ40 di bawah program GR Heritage Parts

Toyota umum hasilkan semula alat ganti untuk Land Cruiser BJ40 di bawah program GR Heritage Parts

Jika atas tar ada Toyota AE86, untuk laluan lasak dalam hutan, Toyota ada Land Cruiser BJ40/FJ40. Anda mungkin nampak Land Cruiser siri-40 ini sebagai jentera off-road lama, tapi dalam hutan, ia mungkin akan memalukan model-model yang lebih moden dengan sudut approach dan departure yang sangat baik untuk melalui laluan-laluan sukar.

Oleh itu, BJ40/FJ40 ini buat masa sekarang bukanlah jentera off-road yang boleh anda beli dengan murah. Ia bukan sahaja diburu oleh peminat overland, malah ia mula menjadi buruan pengumpul kenderaan. Jangan terperanjat jika anda dengar ada yang membeli Land Cruiser lama ini dalam keadaan kena tarik keluar dari semak dengan harga RM20k.

Hari ini sempena ulangtahun ke-70, Toyota Gazoo Racing mengumumkan bahawa Land Cruiser siri-40 ini akan dimasukkan ke dalam program GR Heritage Parts. Ini bermaksud mereka akan menghasilkan semula komponen-komponen alat ganti untuk Land Cruiser keluaran 1960 hingga 1984 ini bagi memudahkan pemilik-pemilik sedia ada melakukan restorasi, sama seperti model-model lain di bawah program sama iaitu Toyota 2000GT serta Supra A70 dan A80.

Menurut Toyota, program isitimewa bagi menghasilkan semula komponen-komponen alat ganti terpilih dengan kerjasama pembekalnya itu adalah untuk “memberi sokongan kepada pelanggan yang mahu terus memandu kenderaan lama yang penuh dengan kenangan serta sangat mereka gemari” berkenaan.

Toyota turut menyatakan bahawa Land Cruiser lama ini “terus secara aktif menyokong kehidupan, keperluan harian, dan lebih memenuhi gaya hidup”, namun akhir-akhir ini ia mula kekurangan alat ganti dan pemilik mula gusar Land Cruiser mereka tidak boleh lagi dipandu pada masa hadapan.

Jadi, Toyota bakal menghasilkan semula alat-alat ganti yang menerima permintaan paling tinggi. Mereka telah menjalankan tinjauan awal bersama pengedar eksklusif Land Cruiser serta wakil-wakil kelab peminat di seluruh dunia, dan sekarang sedang bersedia untuk menghasilkan semula serta menjual komponen-komponen gantian yang berkaitan dengan fungsi penting ketika memandu, mengambil pusingan dan juga membrek.

Komponen-komponen berkenaan akan dibekalkan sebagai “heritage parts” dan ia termasuk komponen untuk enjin, rangkaian pacuan dan sistem ekzos, serta disasarkan akan dilancarkan pada awal 2022.

Toyota Gazoo Racing kini sedang menyediakan soaljawab yang akan disiarkan di laman sesawang mereka di mana pemilik-pemilik Land Cruiser siri-40 ini boleh menyatakan komponen-komponen kritikal mana yang perlu dihasilkan semula. Hasil respon soaljawab berkenaan akan digunakan untuk pemilihan seterusnya komponen-komponen gantian yang akan diproduksi semula selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required