Toyota Land Cruiser 70 Series edisi ulang tahun ke-70 dikeluarkan di Australia, 600 unit sahaja, V8 4.5 liter

Toyota Land Cruiser 70 Series edisi ulang tahun ke-70 dikeluarkan di Australia, 600 unit sahaja, V8 4.5 liter

Toyota Land Cruiser kini sudah berusia 70 tahun. Bagi menyambut pencapaian ini, Toyota telah mengeluarkan model edisi khas Land Cruiser 70 di pasaran Australia, di mana semuanya ada 600 unit, dan dibahagikan antara tiga bentuk badan iaitu 320 double cab, 200 single cab dan 80 wagon. Model ini menyertai Land Cruiser Prado edisi ulang tahun yang dikeluarkan di Jepun Jun lalu.

Bagi Land Cruiser 70 edisi ulang tahun ini, ia menggunakan asas varian GXL, iaitu varian paling tinggi dalam pasaran itu, dan dipasang dengan gril khas warna hitam bersama tulisan Toyota di tengah, serta bampar dan kemasan plastik keliling roda berwarna hitam.

Turut dijadikan gelap adalah rim serta bahagian dalam lampu hadapan, dan ia kemudiannya ditambah dengan lampu kabus serta DRL LED. Melengkapkan kemasan luar model istimewa ini adalah lencana klasik Land Cruiser di bahagian fender, serta lencana ’70th Anniversary’ di belakang.

Toyota Land Cruiser 70 Series edisi ulang tahun ke-70 dikeluarkan di Australia, 600 unit sahaja, V8 4.5 liter

Untuk bahagian dalam, model keluaran khas ini dipasang dengan barangan yang tiada pada model Land Cruiser 70 sebelum ini, termasuk tempat duduk yang dibalut kulit hitam, dan gabungan kemasan ala kayu dan plastik hitam pada roda stereng, papan pemuka, tombol gear serta panel pintu.

Land Cruiser 70 edisi ulang tahun ke-70 ini digerakkan oleh enjin V8 4.5 liter diesel turbo bersama gabungan transmisi manual lima kelajuan, mampu menghasilkan 202 hp dan 450 Nm tork. Kelengkapan lain adalah seperti pilihan gear rendah, differential depan dan belakang yang boleh dikunci, kapasiti menunda 3,500 kg, salur udara yang ditinggikan serta tangki bahan api 130 liter.

Model ini akan tiba di wakil pengedar Toyota di Australia pada bulan September dan ditawarkan dalam tiga warna iaitu French Vanilla, Merlot Red dan Sandy Taupe, dengan harga AUD$80,050 (RM250,589) untuk versi single cab, AUD$82,600 (RM258,554) untuk double cab dan AUD$78,500 (RM245,720) untuk wagon.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required