Toyota Land Cruiser Prado 250 Series 2024 diperkenal – pilihan enjin NA, turbo dan hibrid, sehingga 326 hp

Toyota Land Cruiser Prado 250 Series 2024 diperkenal – pilihan enjin NA, turbo dan hibrid, sehingga 326 hp

Toyota akhirnya memperkenalkan Land Cruiser Prado serba baru, yang dipanggil sebagai 250 Series. Dibina atas platform TNGA versi GA-F, model ini berkongsi asas dengan Land Cruiser 300 Series, Lexus GX serta Lexus LX. Melalui penggunaan platform ini juga, ketegaran rangkanya meningkat 50%, sementara ketegaran keseluruhan meningkat 30%.

Buat pertama kalinya, Prado kini menggunakan sistem stereng elektrik, dan ia juga kini dipasang dengan Stabiliser Disconnect Mechanism (SDM), yang boleh menukar kedudukan stabiliser hadapan melalui suis dalam kereta, untuk memberikan prestasi lebih bersesuaian mengikut jenis jalan sama ada offroad atau jalan biasa. Turut membantu kawalan di jalan mencabar adalah Multi-Terrain Monitor dan Multi-Terrain Select.

Prado baru ini adalah lebih besar berbanding model sebelum ini, dengan mencatat ukuran panjang 4,925 mm (+100 mm), lebar 1,980 mm (+95 mm), tinggi 1,870 mm (+20 mm) dan jarak roda 2,850 mm (+60 mm). Jarak roda ini adalah sama dengan Land Cruiser 300 Series, GX dan juga LX.

Untuk penampilan, Prado baru ini masih membawa rekaan berkotak dengan lengkuk roda yang sangat jelas, sementara muka hadapannya datang dalam dua versi. Satu yang menggunakan lampu bulat inspirasi daripada 70 Series, dan satu lagi lebih moden dengan lampu yang nipis. Rekaan bahagian lain adalah sama antara keduanya.

Bahagian dalam semua versi juga adalah sama, dengan Toyota memberitahu model baru ini mempunyai bukaan penglihatan yang lebih baik. Walaupun mempunyai skrin sesentuh di tengah, kawalan untuk pendingin hawa, mod pemanduan, sistem pacuan serta pemain media masih lagi menggunakan butang pada Prado baru ini.

Di hadapan pemandu juga terdapat satu lagi skrin digital untuk panel instrumen, dan roda sterengnya menggunakan jenis yang tebal. Prado datang dengan sistem bantuan pemandu Toyota Safety Sense, dan menyediakan tiga baris tempat duduk.

Toyota Land Cruiser Prado 250 Series 2024 diperkenal – pilihan enjin NA, turbo dan hibrid, sehingga 326 hp

Untuk enjin, lima pilihan disediakan untuk Land Cruiser Prado 250 Series ini, bergantung kepada pasaran. Untuk Amerika Syarikat dan China, SUV ini mendapat enjin petrol hibrid empat silinder 2.4 liter T24A-FTS yang dipadankan dengan transmisi Direct Shift-8AT untuk menghasilkan kuasa 330 PS (326 hp atau 243 kW) dan tork 630 Nm.

Di Timur Tengah, Eropah dan beberapa pasaran lain, enjin T24A-FTS sama, tanpa sistem hibrid disediakan, dengan kuasa 281 PS (278 hp atau 207 kW) dan tork 430 Nm. Australia dan Eropah Barat pula mendapat unit diesel turbo empat silinder 2.8 liter 1GD-FTV, dengan sistem sistem hibrid ringkas 48 volt, menghasilkan kuasa 204 PS (201 hp atau 150 kW) dan tork 500 Nm, juga bersama transmisi Direct Shift-8AT.

Akhir sekali adalah enjin petrol empat silinder 2.7 liter 2TR-FE, bersama transmisi automatik Super-ECT enam kelajuan, yang mampu menghasilkan kuasa 163 PS (161 hp atau 120 kW) dan 246 Nm, untuk pasaran Eropah Timur, Jepun dan beberapa pasaran lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required