Toyota Yaris kemaskini 2023 kini di Malaysia – hingga RM4.7k lebih mahal, RM88k-RM92k, skrin kini 9-inci

Toyota Yaris kemaskini 2023 kini di Malaysia – hingga RM4.7k lebih mahal, RM88k-RM92k, skrin kini 9-inci

UMW Toyota Motor (UMWT) sekali lagi memberikan kemaskini terhadap hatchback segmen-B Toyota Yaris untuk pasaran tempatan. Beberapa perincian telah ditingkat taraf untuk kemaskini kali ini selepas pilihan varian Yaris dikecilkan dari tiga kepada hanya dua pada kemaskini Mei lalu.

Bermula 18 September, Yaris akan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM88,000 untuk varian 1.5E dan RM91,600 untuk varian 1.5G. Oleh itu berbanding sebelum ini, harga jualannya dilihat RM4,700 lebih mahal untuk versi 1.5E dan RM4,000 lebih tinggi untuk model 1.5G.

Dengan harga baharu ini, kedua-dua varian Yaris kini menerima skrin untuk sistem infotainmen Display Audio yang lebih besar bersaiz sembilan-inci, berbanding hanya tujuh-inci sebelum ini. Ia juga datang dengan dengan pengecas telefon pintar tanpa wayar, dan sama seperti kemaskini awal tahun ini, Yaris turut sudah dibekalkan dengan port USB Type A di hadapan dan dua pengecas USB Type C di belakang.

Toyota Yaris kemaskini 2023 kini di Malaysia – hingga RM4.7k lebih mahal, RM88k-RM92k, skrin kini 9-inci

Juga sama dengan kemaskini sebelum ini kedua-dua Yaris ini juga menerima corak tempat duduk baharu, serta datang standard dengan kamera perakam digital (dashcam) hadapan yang diberikan fungsi untuk dihubungkan kepada telefon pintar. Istimewa untuk varian tertinggi Yaris G, pemandu akan turut menerima roda stereng yang dibalut dengan kulit lebih lembut, dan buat pertama kali menerima pedal penukar gear di belakang roda stereng berkenaan.

Tiada penyegaran sebelah luar menggunakan muka baharu hammerhead seperti Yaris facelift pasaran Thailand diberikan pada kemaskini baharu ini. Kedua-dua varian masih datang dengan perincian seperti lampu hadapan LED bersama fungsi follow-me-home, lampu nyalaan siang dan lampu kabus LED, lampu belakang LED, lampu kabus belakang halogen, cermin sisi auto-lipat, rim aloi 16-inci dan cermin hadapan akustik.

Yaris E kekal diberikan pembuka pintu dengan warna badan, manakala Yaris G juga kekal dengan pembuka pintu dalam kemasan krom. Satu lagi perbezaan yang boleh dilihat, Yaris E hanya diberikan brek dram pada roda belakang, manakala Yaris G menerima brek cakera. Sejak kemaskini Mei lalu, Yaris 2023 kini datang standard dengan tag RFID.

Jika anda masuk ke dalam kabin pula, sejak kemaskini bulan Mei dapat dilihat kedua-dua varian Yaris 2023 ini diberikan meter Optitron baharu yang menampilkan tema merah-hitam berbanding biru sebelum ini, sementara skrin pelbagai info 4.2-inci masih dikekalkan.

Bagi pecahan perincian setiap varian, Yaris E dibekalkan dengan roda stereng dan tombol gear urethane, sistem pendingin hawa manual serta empat pembesar suara. Manakala Yaris G pula menerima roda stereng dan tombol gear balutan kulit, pendingin hawa automatik, enam pembesar suara, cermin pandang belakang elektrokromik dan juga tambahan penderia parkir hadapan.

Tiada perubahan juga diberikan pada aspek mekanikal. Kedua-dua varian Yaris 2023 ini masih dijana enjin Dual VVT-i 2NR-FE 1.5 liter empat silinder berkuasa 107 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 140 Nm pada takat 4,200 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear CVT automatik yang diberikan mod manual menampilkan tujuh-kelajuan maya.

Toyota Yaris kemaskini 2023 kini di Malaysia – hingga RM4.7k lebih mahal, RM88k-RM92k, skrin kini 9-inci

Bagi perincian lain, kedua-dua varian ini masih mengekalkan ciri yang sama termasuk sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, mod pemanduan Sport dan Eco, scuff plate bernyala, Sistem Telematik Kenderaan (VTS), kunci automatik berdasarkan penderia kelajuan, tujuh-beg udara, penderia parkir belakang, VSC, Traction Control, sistem brek ABS dan EBD serta BA, dan bantuan mula mendaki.

Pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense (TSS) juga masih diberikan pada kedua-dua varian Yaris 2023 ini menampilkan sistem seperti sistem pra-pelanggaran (PCS) dengan brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan (LDA), pemantau titik buta dengan amaran lintasan trafik belakang serta kamera pemantau panaromik 360-darjah.

UMWT masih menawarkan ciri opsyen dan aksesori asli untuk Yaris 2023 ini, antaranya dashcam belakang yang berharga RM380 dan pakej Aerokit berharga RM2,500. Terma untuk perlindungan waranti masih tidak berubah iaitu selama lima-tahun tanpa had perbatuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required