Toyota Yaris facelift 2023 dilancar di Thailand – muka lebih agresif, masih 1.2L NA dan CVT, bermula RM72k

Toyota Yaris facelift 2023 dilancar di Thailand – muka lebih agresif, masih 1.2L NA dan CVT, bermula RM72k

Toyota Motor Thailand telahpun mendedahkan hatchback segmen-B Toyota Yaris 2023 – ia bukan model serba baharu berdasarkan versi sedan Vios 2023 yang diasaskan dari platform DNGA yang diperkenalkan di sana Ogos tahun lalu, tetapi ia masih lagi model facelift dari generasi sedia ada yang muncul pada 2013.

Ini merupakan fasa facelift ketiga untuk Yaris pasaran ASEAN ini di mana ianya diberikan kemaskini besar pada 2017 dan 2020 sebelum ini. Penyegaran terbaharu ini menyaksikan ia menerima muka yang diinspirasi dari hammerhead sama seperti model-model terkini Toyota. Ia diberikan bampar dengan garis-garis tajam dan bersegi memberikan rupa yang lebih agresif.

Yaris turut menerima lampu hadapan LED baharu yang kini nampak lebih berintegrasi dengan bampar, disesuaikan dengan gril atas yang menampilkan liang udara lebih nipis, manakala gril bawah pula lebih besar dan menonjol. Di belakang, lampu dari model sebelum ini masih lagi digunakan, tetapi rekaan bampar telah diubah dengan diberikan liang udara menegak pada bahagian sisi bersama kemasan diffuser lebih besar.

Toyota Yaris facelift 2023 dilancar di Thailand – muka lebih agresif, masih 1.2L NA dan CVT, bermula RM72k

Empat warna badan iaitu Cement Gray Metallic, Spicy Scarlet, Platinum White Pearl dan Red Mica Metallic ditawarkan sebagai pilihan dua tona (bumbung hitam), manakala empat lagi warna iaitu Attitude Black Mica, Metal Stream Metallic, Urban Metal dan Platinum White Pearl adalah pilihan warna tunggal.

Namun dalam kabin, perubahan yang diberikan tidaklah ketara dan masih nampak sama seperti sebelumnya. Apa yang berbeza, varian Premium dan Premium S kini diberikan skrin infotainmen lebih besar bersaiz sembilan-inci. Varian Smart pula diberikan skrin lapan-inci, sementara model asas Sport pula menerima skrin tujuh-inci.

Semua skrin kecuali skrin tujuh-inci dapat menyokong hubungan Apple CarPlay dan Android Auto. Perubahan lain yang diberikan termasuk tempat duduk dengan rekaan baharu, panel-panel perapi yang dikemaskini serta menampilkan port USB-C.

Toyota Yaris facelift 2023 dilancar di Thailand – muka lebih agresif, masih 1.2L NA dan CVT, bermula RM72k

Antara perincian lain yang turut ditawarkan bergantung varian termasuk rim aloi 15-inci, upholsteri fabrik atau kulit, paparan instrumen Optitron dengan skrin pelbagai infor 4.2-inci, sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, empat atau enam pembesar suara, sistem telematik T-Connet dan juga pemantau pandangan panaromik.

Dua varian tertinggi iaitu Premium dan Premium S diberikan sistem keselamatan aktif seperti Pre-Collision System dengan brek kecemasan automatik, Amaran Keluar Lorong, Amaran Lintasan Trafik Belakang dan Pemantau titik buta, Sementara sistem asas seperti VSC, Traction Control, Bantuan Mula Mendaki, ABS, EBD dan BA adalah standard untuk semua varian.

Di Thailand Yaris merupakan model yang dihasilkan dalam segmen kereta Eco, oleh itu ia hanya ditawarkan dengan enjin 3NR-FKE 1.2 liter NA empat-silinder berkuasa 92 PS dan tork maksima 109 Nm sama seperti sebelum ini. Transmisi juga tidak berubah dengan kotak gear Super CVT-i yang membolehkan penggunaan bahan api mencapai 23.3 km/l.

Bagi versi facelift ini model asas Sport dijual pada harga 559,000 baht (RM72,145), diikuti varian Smart berharga 619,000 baht (RM79,891), Premium berharga 679,000 baht (RM87,635) dan varian paling tinggi Premium S dijual pada harga 694,000 baht (RM89,571). Berbanding model facelift 2020, harga untuk model 2023 ini naik sekitar 10,000 hingga 15,000 baht (RM1,290 hingga RM1,935).

Toyota Thailand turut menawarkan pelbagai aksesori asli dan juga tiga tema penggayaan berbeza untuk bahagian luaran. Pakej-pakej berkenaan adalah Lusso berharga 19,990 baht (RM2,580), Chiaro 9,690 baht (RM1,251) dan Presto berharga 16,500 baht (RM2,130).

Dengan pengenalan model facelift 2023 ini ia mungkin menandakan bahawa model generasi berkenaan akan sekurang-kurangnya berada dua tahun lagi dalam pasaran, sebelum model generasi baharu berasaskan platform DNGA diperkenalkan. Malah Oktober lalu pengarah pemasaran PT Toyota Astra Motor (TAM) Anton Jimmi Suwandy ketika pelancaran Vios 2023 di Indonesia menyatakan bahawa Yaris generasi baharu berkenaan masih lagi dalam peringkat kajian pasaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required