GWM Ora 07 2024 dipertonton di M’sia — dua varian, EV hingga 640 km, saingi Tesla Model 3 dan BYD Seal

GWM Ora 07 2024 dipertonton di M’sia — dua varian, EV hingga 640 km, saingi Tesla Model 3 dan BYD Seal

Minggu lalu, Great Wall Motor Malaysia (GWM Malaysia) mula mengambil tempahan bagi model terbarunya untuk pasaran Malaysia, Ora 07. Dan hari ini, model berkenaan dipertontonkan pula secara rasminya. Ora 07 bakal mengiringi dua lagi model GWM yang bakal dilancarkan untuk pasaran tempatan tahun ini, iaitu GWM Haval H6 HEV dan juga GWM Tank 300.

Ketika pelancarannya yang dijangka bulan ini, GWM Ora 07 untuk pasaran Malaysia akan ditawarkan dalam dua varian. Pertama ialah varian Long Range, yang dilengkapi motor elektrik dengan janaan kuasa sebanyak 204 PS/340 Nm yang mampu memberikan jarak perjalanan sehingga 640 km (NEDC).

Sementara itu, varian paling tinggi Performance pula dilengkapi dua motor elektrik menjadikannya pacuan AWD, dengan janaan kuasa 408 PS/680 Nm dengan jarak perjalanan mencecah 550 km (NEDC). Model ini menggunakan bateri lithium ternary berkapasiti 83.5 kWh. Ora 07 boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.3 saat. Bacaan daya rintangan kereta ini juga rendah, dengan 0.22 Cd. Ora 07 dibangun menggunakan platform Lemon GWM.

GWM Ora 07 2024 dipertonton di M’sia — dua varian, EV hingga 640 km, saingi Tesla Model 3 dan BYD Seal

Ora 07 ialah sebuah EV yang menerapkan rekaan ala fastback dengan sentuhan rekaan moden yang menarik, meminjam aspirasi rekaan sports. Dari segi ukuran, model ini mempunyai 4,871 mm panjang, 1,862 mm lebar dan 1,500 mm tinggi dengan jarak antara rodanya 2,870 mm. Di luar, ia dilengkapi antaranya dengan ciri lampu LED rekaan bulat di depan serta rim bersaiz 17 atau 18-inci bergantung varian. Ini menjadikan Ora 07 bakal bersaing dengan Tesla Model 3 dan juga BYD Seal.

Rung dalamannya juga luas dengan ciri balutan kulit serta rekaan bumbung panoramik 1.7 meter persegi ala kubah. Konsol tengahnya yang minimalis moden menempatkan butang kawalan boleh pusing serta kerusi dengan ciri urut bagi pemandu dan penumpang depan.

Ora 07 dilengkapi dengan dua paparan skrin — 10.25-inci untuk kluster meter dan 12.3-inci untuk infotainmen dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay. Selain itu ia juga hadir dengan 11-pembesar suara Harman — menjadikan kabinnya tampil elegan dan ada sentuhan mewah. Tidak ketinggalan, ciri spoiler belakang elektrik adaptif di belakang.

GWM Ora 07 2024 dipertonton di M’sia — dua varian, EV hingga 640 km, saingi Tesla Model 3 dan BYD Seal

Aspek keselamatan antaranya terdiri daripada kelengkapan sistem ADAS yang dibantu oleh 12 penderia ultrasonik dan kamera 360-darjah. Lebih 20 ciri keselamatan maju terkandung di dalamnya, antaranya ciri bantuan meletak kenderaan, kawalan melayar adaptif, amaran penukaran lorong, bantuan mengekalkan lorong, peninjau titik buta, pengesan papan tanda trafik dan lain-lain.

Model ini juga diberikan dua pilihan kemasan warna untuk ruang kabin; hitam dan juga coklat yang khusus untuk varian Performance. Tiga pilihan warna badan ditawarkan, terdiri daripada Crystal Purple, Amethyst Gray dan Jade White.

Bagi mereka yang membuat tempahan Ora 07 sekarang, turut diberikan ialah pakej servis dan penyelenggaraan percuma selama lima-tahun. GWM Ora 07 dijangka akan dilancarkan secara rasmi bulan ini. Harga anggaran model ini ialah sekitar RM175k hingga RM202k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required