Chery Tiggo 4 Pro sah akan masuk Malaysia 1H 2025

Chery Tiggo 4 Pro sah akan masuk Malaysia 1H 2025

Chery Tiggo 4 Pro kini sah akan masuk pasaran Malaysia, dan SUV segmen B ini akan diletakkan bawah Omoda 5 jika melihat kepada saiz serta harganya. Perkara ini diberitahu sendiri oleh Chery Malaysia semasa acara persidangan antarabangsa kepada wakil kami dan ia akan tiba pada separuh pertama tahun 2025.

Ketibaan Tiggo yang lebih kecil ini sebenarnya bukanlah satu kejutan memandangkan ia sudah pernah dipertontonkan di Malaysia dan termasuk dalam rancangan produk Chery Malaysia sejak tahun 2022 lagi. Namun, itu beberapa tahun lepas, dan sekarang Tiggo 4 Pro sudah berbeza dan menerima pelbagai peningkatan.

Tiggo 4 Pro versi facelift 2024 mempunyai muka yang lebih garang dengan gril lebih besar, berpetak serta mempunyai kemasan krom di tengahnya. Lampu utamanya lebih nipis, sementara DRL pula dijadikan berbentuk menegak di bahagian bucu bampar.

Chery Tiggo 4 Pro sah akan masuk Malaysia 1H 2025

Profail serta rekaan bahagian belakang Tiggo 4 Pro juga sekarang nampak lebih sama dengan Tiggo yang lebih besar. Lampunya kini bersambung dari kiri ke kanan dan tempat nombor plet berada di kedudukan lebih tinggi. Rim walaupun nampak kecil, sebenarnya adalah unit 17 inci dengan tayar 215/60.

Bahagian dalam Tiggo 4 ini menjadi antara kekuatan baginya yang terletak dalam segmen B, dengan mendapat skrin bersambung seperti SUV lain Chery serta corong pendingin hawa yang kelihatan tersembunyi dengan kemasan garis melintang sepanjang papan pemuka. Tombol gear kini lebih pendek dan kecil.

Tiggo 4 Pro dipacu oleh enjin empat silinder 1.5 liter turbo berkuasa 147 PS/210 Nm (sedikit lebih rendah berbanding Omoda 5), dan di pasaran tertentu ia boleh didapati dengan kotak gear manual.

Melalui Tiggo 4 Pro ini, Chery mahu memberikan saingan kepada Perodua Ativa dan Honda WR-V yang masing-masing berharga RM63k ke RM73k, dan RM90k ke RM108k. Yang pasti, Tiggo 4 Pro ini akan lebih murah berbanding Omoda 5 yang dijual pada harga RM109k, jadi bermakna sekitar RM80k-RM90k? Anda berminat dengan harga sebegitu?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required