Polis cari wanita tunggang skuter mikromobiliti atas jalan raya di Rawang; bahayakan pengguna lain

Polis cari wanita tunggang skuter mikromobiliti atas jalan raya di Rawang; bahayakan pengguna lain

Susulan satu video seorang wanita yang dilihat menunggang skuter elektrik tiga roda yang dikelaskan sebagai kenderaan mikrobiliti di atas jalan raya tempoh hari, semalam pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sudahpun mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya sedang mencari individu yang melakukan kesalahan tersebut.

Menurut Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Noor Ariffin Mohamad Nasir, pihaknya telah mengesan rakaman video berdurasi 30 saat yang tular di media sosial, dan hasil siasatan awal mendapati kenderaan itu ditunggang dari arah Persiaran Tan Sri Low Yow Chuan menghala ke Persiaran Lembah Hijau 3 di Bandar Tasik Puteri, menggunakan lorong paling kanan.

“Perbuatan ini boleh mendatangkan bahaya bukan sahaja kepada penunggang mikromobiliti tetapi juga kepada pengguna jalan raya yang lain,” katanya dalam kenyataan tersebut dan menambah bahawa pihaknya sedang mengesan penunggang kenderaan mikromobiliti dan meminta pemilik rakaman papan pemuka untuk tampil ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak bagi membantu siasatan.

“Kes disiasat mengikut Kaedah 3(1) P.U.(a) 453/202 (menggunakan kenderaan mikromobiliti tertentu yang dilarang),” katanya lagi.

Polis cari wanita tunggang skuter mikromobiliti atas jalan raya di Rawang; bahayakan pengguna lain

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian ini diminta tampil membantu siasatan dan boleh menghubungi pegawai penyiasat trafik, Sarjan Mazlan Mohd Arifin di talian 012-4551413 atau bilik gerakan IPD Gombak di talian 03-61262222.

Kerajaan tidak mengharamkan penjualan kenderaan mikromobiliti ini kerana ia masih boleh digunakan untuk tujuan rekreasi di tempat-tempat tertentu. Namun atas faktor-faktor keselamatan ia tidak boleh didaftarkan di atas jalan raya dan tidak menerima kelulusan VTA dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Penggunaannya di atas jalan raya bukan sahaja tidak dilindungi oleh insuran, malah ia turut boleh membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required