Proton X50 RC 2024 tidak guna muka Geely Binyue facelift kerana ia ‘terlalu agresif’ – Naib CEO Proton

Proton X50 RC 2024 tidak guna muka Geely Binyue facelift kerana ia ‘terlalu agresif’ – Naib CEO Proton

Semalam Proton telah melancarkan Proton X50 2024, yang mungkin mengejutkan ramai kerana ia masih menggunakan rekaan luaran dan dalaman yang masih sama sepenuhnya berbanding model sebelum ini. Ini bukan X50 facelift, sebaliknya ia adalah versi RC (Running Change) untuk tahun 2024 yang diberi beberapa penyegaran perincian sebelum model facelift sebenar diperkenalkan pada masa akan datang.

Menerusi model RC ini, X50 dipertingkat dengan aspek NVH lebih baik, sistem infotainmen yang dikemaskini serta penambahan perincian lain. Menurut naib CEO Proton Roslan Abdullah, pihaknya ada bercadang untuk menukar sedikit rupa X50 ini menggunakan muka Geely Binyue Profacelift, namun ia dikhuatiri tidak sesuai dengan selera tempatan kerana terlalu agresif.

“Kami ada rancangan untuk membuat perubahan fizikal, namun setelah kami menilai rekaan, apa yang Geely ada, ia tidak sesuai untuk pasaran Malaysia kerana ia terlalu agresif. Model ini agak ‘seksi’, kalau kami tukar ia tidak lagi ‘seksi’, ia akan jadi hodoh,” kata Roslan.

Proton X50 RC 2024 tidak guna muka Geely Binyue facelift kerana ia ‘terlalu agresif’ – Naib CEO Proton

Geely Binyue Pro facelift 2021 yang disifatkan terlalu agresif oleh Proton

Rekaan ‘agresif’ dan ‘hodoh’ yang dimaksudkan oleh Roslan ini bukanlah Geely Binyue Cool, iaitu model yang dilihat diuji oleh Proton sebelum ini dijangka menjadi asas kepada X50 facelift sebenar kelak. Tetapi ia adalah untuk model Geely Binyue Pro facelift yang diperkenal di China pada 2021.

Binyue Pro facelift 2021 tersebut masih lagi menggunakan lampu hadapan dan belakang yang sama seperti X50 sedia ada di Malaysia, tetapi menggunakan bampar hadapan dengan rekaan sedikit berbeza. “Sayangnya model yang dipertingkat oleh Geely terlebih agresif, yang menyebabkan saya rasa pelanggan tidak akan terus membelinya,” sambung Roslan.

Menurut Roslan lagi, peralihan kepada rekaan yang lebih serius menggunakan muka Binyue Cool masih belum boleh dibuat kerana produksi versi sedia ada yang telah dipersetujui oleh vendor sebelum ini masih belum tercapai.

Prototaip Proton X50 facelift berasaskan Geely Binyue Cool yang dilihat diuji oleh Proton sebelum ini

“Untuk fizikal, bukan sekarang, bukan dalam masa terdekat, kerana jika kami tukar sekarang, vendor akan mengadu berkenaan volume yang belum cukup, serta kos. Jadi apa yang kami buat adalah mengambil kira bagaimana rupa rekaan, penerimaan pasara dan ekosistem, terutamanya vendor-vendor.

“Kami boleh ubah (rekaan), tapi apa akan jadi dengan pelaburan (yang telah dibuat oleh vendor-vendor)? Jadi ini sesuatu yang perlu kami seimbangkan. Jika kami gagal menangani perkara ini, pelanggan akan gembira tetapi tidak untuk vendor – jadi ini keseimbangan yang perlu kami lakukan,” kata Roslan.

Beliau juga menjelaskan bahawa berkenaan dengan volume ini juga menjadi menjadi penghalang buat Proton untuk menghasilkan rekaan mereka yang lebih tersendiri berbanding menggunakan terus rekaan dari Geely.

“Kami sentiasa mengambil kira hal ini (rekaan sendiri), terapi jika kita lihat kepada volume – jika volume X50 adalah 4,000 unit (sebulan) sebelum ini, sekarang ia hanya 1,000 hingga 2,000 – kita kena lihat berapa pelaburan yang perlu dibuat untuk setiap unit. Ia bukan kerana kami tidak mahu buat (rekaan sendiri), tetapi matlamat utamanya adalah untuk mengekalkan harga,” jelas Roslan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Noname on Jun 07, 2024 at 9:00 pm

    Now we know.. why proton new design look so outdated and generic..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • haha kalau dh masuk proton memang macam tu.. kedekut nak keluar modal buat acuan model baru.. touch up ckit je pastu cakap face-lift haha.. toyota honda bbrp tahun sekali tukar bentuk.. harga mntain je..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Boring and cheapskate

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required