Proton X50 facelift 2024 – bayangan digital oleh Theophilus Chin berdasarkan Geely Binyue Cool

Proton X50 facelift 2024 – bayangan digital oleh Theophilus Chin berdasarkan Geely Binyue Cool

Baru-baru ini Proton sudahpun mula dilihat menguji unit protataip X50 facelift, dan walaupun ia disorokkan dengan pelekat penyamaran, beberapa perincian dilihat jelas bahawa model ini akan diasaskan dari Geely Binyue versi facelift yang dikenali dengan nama Binyue Cool di China.

Jadi untuk membayangkan rupanya, pakar manipulasi automotif tempatan Theophilus Chin sudahpun menghasilkan lakaran digitalnya sendiri. Menerusi unit protoip yang diuji tersebut dapat dilihat X50 facelift itu menggunakan keseluruhan muka Binyue Cool, menampilkan perubahan drastik yang lebih agresif.

Ia diberikan lampu utama baharu yang lebih nipis dan tajam, bersama gril hadapan dan gril bampar yang sangat besar dengan elemen mesh, memberikan imej seakan huruf-X persis model-model Lexus. Untuk lakaran digital X50 ini, Theo hanya menukar gril asal Binyue Cool dengan rekaan gril signatur Proton terkini.

Proton X50 facelift 2024 – bayangan digital oleh Theophilus Chin berdasarkan Geely Binyue Cool

Kemasan merah bawah gril berkenaan dihasilkan dengan bentuk busur panah pahlawan Melayu seperti pada X50 sedia ada. Kemudian elemen mesh pada gril Binyue Cool digantikan dengan elemen pin krom seperti Proton X90 dan S70 yang baru dilancarkan tahun ini, diinspirasikan dari corak kain songket. Dan logo Geely sudah tentu ditukar menggunakan logo kepala harimau Proton.

Binyue Cool turut menampilkan perubahan yang besar pada sebelah belakang. Ia diberikan rekaan lampu belakang menampilkan lebih nipis, dan ia kini merentangi sepenuhnya pintu hatch belakang dengan perumah nombor pendaftaran telah dialihkan ke bawah.

Bampar Binyue Cool juga direka semula dengan lebih garang, menampilkan reflektor yang kini diposisikan menegak dan lebih tinggi pada perumah berbentuk seperti liang ambilan udara. Empat tip ekzos pada bampar masih lagi dikekalkan, dengan diffuser yang direka semula untuk disesuaikan dengan imej baharu ini.

Untuk menukar bahagian belakang Binyue Cool ini kepada X50 facelift, Theo hanya merubah perkataan ‘GEELY’ di atas bar lampu kepada ‘PROTON’, serta menukar emblem-emblem lain. Unit prototaip yang dilihat sebelum ini juga menunjukkan X50 facelift turut akan menerima spoiler bumbung lebih besar seperti Binyue Cool, namun Theo telah membuang logo ‘S’ pada spoiler tersebut. Logo Proton juga diberikan pada kesemua penutup tengah rim aloi.

Unit prototaip yang dilihat sebelum ini dilihat masih dalam versi prototaip awalan dengan pemanduan sebelah kiri. Proton X50 sedia ada sudahpun berada lebih tiga tahun dalam pada selepas dilancarkan di Malaysia pada Oktober 2020, jadi model facelift ini paling awal pun mungkin akan diperkenalkan pada akhir tahun hadapan.

Apa pula pendapat anda? Adakah X50 lebih cantik dengan rekaan Binyue Cool ini, atau yang sedia ada lagi menarik? Kongsikannya bersama kami dalam ruang komen di bawah atau di laman-laman sosial kami.

GALERI: Spyshot Proton X50 facelift yang diuji di jalan raya awam

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required