Lebuhraya Kinrara-Damansara – penjajaran laluan boleh digunakan untuk pengangkutan awam

kidex-2

Selepas dibatalkan sejak setahun yang lalu, penjajaran laluan yang direncanakn bagi Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex) boleh digunakan untuk laluan pengangkutan awam, mengikut draf yang diusulkan oleh Perancang Pengangkutan Awam Selangor. Draf tersebut bagi mengusulkan penjajaran laluan yang sepatutnya digunakan untuk Kidex boleh ditukar menjadi laluan pengangkutan awam di kawasan terbabit, menurut laporan The Sun Daily.

Laluan yang diusulkan itu melibatkan sepanjang 11 km, akan menghubungkan Seksyen 16 Petaling Jaya ke Bandar Kinrara. Di mana laluan utara-selatan itu akan bersilang dengan empat lagi laluan pengangkutan awam, yang kini beroperasi dari arah timur-barat, menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Gasing Rajiv Rishyakaran yang berkongsi berita ini dengan pihak media semalam.

Beliau turut berkata laluan pengangkutan awam ini juga akan memberikan manfaat pada perkhidmatan komuter di kawasan terbabit, secara tidak langsung mampu memberikan sambungan pengangkutan yang lebih baik di sekitar Lembah Klang.

kidex-1

Buat masa ini, kerajaan negeri Selangor belum mengumumkan perincian mengenai rancangan ini, namun Rajiv berkata projek yang diusulkan ini akan memberikan kesan yang minima mengenai pengambilan tanah kerana ia menggunakan penjajaran yang sama dengan Kidex. “Membina laluan pengangkutan awam tidaklah begitu sukar dan memerlukan kawasan yang lebih luas berbanding pembinaan lebuhraya,” ujarnya.

Kidex merupakan projek lebuh raya paling mahal yang pernah dicadangkan iaitu melibatkan kos sehingga Rm148 juta bagi setiap kilometer. Lebuh raya yang menghubungkan bahagian utara Damansara ke selatan Bandar Kinrara sepankang 14.6 kilometer ini dijangka memakan kos sebanyak RM2.2 bilion, dibina sepenuhnya secara jejambat.

Namun kerajaan Selangor membuat keputusan untuk membatalkan Projek Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex) atas alasan syarikat konsesi gagal memenuhi syarat ditetapkan dalam tempohnya. Malah kerajaan negeri juga berpendirian bahawa pembinaan lebuhraya dalam negeri Selangor perlulah bermanfaat bukan sahaja kepada pengguna lebuhraya tetapi juga dinikmati oleh penduduk di mana lebuhraya itu dibina.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required