Arash AF10 2016 tampil kejuruteraan ‘gila’

arash-af10-001-1

Arash Motor Company telah mengumumkan untuk memperkenalkan Arash AF10 versi naik taraf di Geneva Motor Show 2016 bulan hadapan.

Supercar yang pertama kali diperkenalkan sebagai model produksi pada tahun 2008 itu akan diberi nafas baru selepas lapan tahun. Ia akan dikuasakan dengan enjin supercharged 6.2 liter V8 digandingkan dengan empat motor elektrik hibrid. Enjin petrol konvensional akan menjanakan sejumlah 900 hp dan tork maksima 1,200 Nm, manakala empat motor elektrik akan menjana kuasa keseluruhan 1,180 hp dan tork maksima 1,080 Nm. Ini akan memberikan kuasa sepenuhnya 2,080 hp dan tork maksima 2,280 Nm dipacu pada keempat-empat roda Arash AF10 – gila!

Kuasa dari enjin petrol akan dihantar ke roda menerusi pilihan dua kotak gear – manual enam-kelajuan atau automatik dengan penukar gear pada belakang roda stereng. Setiap motor elektrik akan dilengkapi kotak gear dua-kelajuan dan digandingkan dengan bateri lithium-ion 32-kWh. Pada mod “Race” ia secara automatik dicas semula menerusi empat motor elektrik yang bertindak sebagai generator.

Casis karbon yang diperkuatkan dihubungkan pada badan kereta yang diperbuat daripada plastik gentian karbon diperkuatkan dan menampilkan binaan sarang lebah aluminium berlapis. Supercar ini dilengkapi dengan roda 19-inci di hadapan dan 20-inci di belakang dibaluti tayar Michelin Pilot Sport 2.

Kuasa gila ini membolehkan supercar ini memecut dari kedudukan 0-100 km/j dalam masa 2.8 saat dan berupaya mencapai kelajuan maksimum 323 km/j. Agak menghairankan, dengan kuasa yang begitu tinggi ia hanya mencatatkan 0.3 lebih pantas dalam pecutan 0-100 km/j dan 84 km/j dari Bugatti Veyron yang kurang 1,000 hp darinya.

Arash AF10 2016 dikhabarkan akan dijual dengan harga 1.1 juta pound sterling (RM6.45 juta). Ia juga bakal dijual dengan opsyen peralatan kereta lumba seperti roll cage, pemadam api dan peralatan lain dengan harga mencecah 1.2 juta pound sterling (RM7 juta).

GALERI: Arash AF10 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required