UberMOTO dilancarkan di kota raya Bangkok

UberMOTO-1-1

Walau pun ada sesetengah negara yang mengharamkan perkhidmatan Uber termasuk Indonesia dan Jerman, namun Thailand dilihat lebih bersikap terbuka. Baru-baru ini Uber telah memilih negara gajah putih itu bagi melancarkan servis terbaharu mereka yang dikenali sebagai UberMOTO.

Walau pun ia masih diperingkat ‘pilot test’ namun UberMOTO ini dilihat mampu memberikan pesaingan kepada perkhidmatan teksi motosikal yang sedia ada di sana.

Uber berkata, penunggang UberMOTO perlu menjalani pemeriksaan polis bagi memeriksa latarbelakang mereka. Malah keselamatan penumpang sangat dititikberatkan termasuklah diwajibkan memakai topi keledar sekiranya menggunakan perkhidmatan ini.

Tambang akan bermula dari 10 TBaht (RM1.18) dan akan naik 3.5 TBaht (RM0.41) bagi setiap kilometer di mana pengguna boleh membayarnya secara tunai atau kad kredit.

UberMOTO-2-e1456372093592

Perkhidmatan baharu ini mensasarkan bandar yang sering mengalami kesesakan teruk. Menurut Uber lagi, terdapat 1,500 kenderaan baharu di Bangkok setiap hati, dengan anggaran masa berulang-alik antara 120 minit, sementara kelajuan trafik telah diturunkan di bawah 16 km/j (11 km/j bagi masa puncak).

Jadi UberMOTO ini dilihat sebagai salah satu pilihan perkhidmatan teksi menerusi dalam talian yang bakal menerima sambutan menggalakkan di sana.

Buat setakat ini, UberMOTO beroperasi di sekitar Sathorn, Siam dan Silom. Malah Uber turut merancang untuk memperluaskan lagi perkhidmatan mereka di lebih banyak lokasi di Bangkok pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required