Nissan hanya tumpu pada pengeluaran GT-R dan Z, tiada produksi ‘Datsun 510 SSS’ generasi baharu

nissan-idx-concept

Kereta konsep Nissan IDx Freeflow dan Nissan IDx Nismo yang direka berinspirasikan Datsun Bluebird 510 SSS merupakan kereta konsep yang sangat mengujakan. Kereta yang direka dengan pacuan roda belakang dan dijana dengan enjin berkuasa turbo tersebut sememangnya dinantikan oleh peminat lagenda Datsun untuk keluar sebagai versi produksi dan bersaing dengan Toyota 86 serta Mazda MX-5 selepas kemunculan sulungnya di Tokyo 2013.

Tetapi nampaknya impian tersebut tidak akan terlaksana. Pihak atasan Nissan memberitahu Auto Express di New York International Auto Show (NYIAS) 2016, Nissan akan terus memproduksi supercar GT-R dan kereta Sport Fairlady Z berikutan ramai pelanggan tetap untuk dua model ini, tetapi rancangan untuk membawa kereta sport yang lebih kecil dalam barisan kereta berprestasi tinggi Nissan telah pun ditamatkan buat masa sekarang.

Naib Presiden senior dan ketua pegawai kreatif Nissan, Shiro Nakamura berkata, dinding penghalang terbesar untuk menjalankan projek tersebut adalah berkenaan kos berkaitan pembangunan platfom baharu. “Anda memerlukan platform yang betul-betul bagus, kerana ia perlulah ringan, kecil dan mampu milik. Realitinya ia tidak mudah untuk dicari. Ia juga perlu pacuan roda belakang – jika kami membinanya dengan pacuan roda hadapan, itu adalah penipuan. Ia mahal dan kami sedang bergelut,” kata beliau.

“Kami perlu memperbaharui strategi semua platform dalam syarikat. Jika kami menjumpai cara untuk mengeluarkan sesuatu yang mampu milik dan ringan, kami boleh membawanya kembali. Industri hari ini adalah berkenaan strategi platform – pada masa lalu ia tidak sebegini,” tambah beliau.

Apabila ditanya berkenaan platform kereta sport Renault Alpine akan datang, Nakamura menolak idea tersebut. “Kami bukan pengeluar kereta berenjin tengah – kami tidak mempunyai warisan yang sama seperti Alpine,” kata beliau.

Walau bagaimanapun, nama “GT-R” dan “Z” adalah kekal “selamanya” dalam produksi kereta sport Nissan. Naib Presiden korporat untuk strategi produk Nissan, Keno Kato memberitahu Auto Express, ketika syarikat sedang memfokuskan untuk menerajui teknologi kenderaan elektrik, ia masih perlu menghasilkan kereta sport seperti GT-R (yang keluar dengan versi facelift di NYIAS 2016) dan 370Z dalam barisan produksi – seperti juga Porsche dan Chevrolet yang masih lagi menghasilkan 911 dan Corvette walaupun kedua-dua jenama tersebut mendapat pulangan yang besar dalam penghasilan SUV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required