VIDEO: ‘Pendengar Enjin’ Ford khas untuk Focus RS

Proses produksi Ford Focus RS memerlukan sebuah dari sekumpulan enjin empat-silinder 2.3 liter EcoBoost diambil dijadikan sampel untuk ujian bunyi. Seperti dalam video di atas, Ford kini melatih pasukan “pendengar enjin” untuk memastikan enjin yang dipasang pada Focus RS tersebut berada ditahap prestasi terbaik.

“Pasukan ini tahu bagaimana bunyi sebuah enjin yang telah ditala dengan sempurna dan mereka juga tahu jika terdapat bunyi yang kecil disebabkan ada masalah yang terjadi,” kata Gunnar Herrmann, naib presiden kualiti Ford Eropah. “Mereka seperti doktor yang mempunyai teknologi diagnostik termaju tetapi masih menggunakan stetoskop untuk mendapatkan petunjuk yang pasti tentang kesihatan pesakit,” tambah beliau.

Juan Carlos, juruteknik kualiti dan penguji enjin produksi di kilang Ford Valencia, adalah salah seorang “pendengar enjin” berkenaan. Di dalam bilik khas istimewa untuk proses tersebut, Carlos menjelaskan “Operator dapat rasa, dan mendengar enjin tersebut. Mereka dapat rasakan dan membuat penilaian pada sesebuah enjin sama ada ia lulus ujian dan seterusnya diterima oleh pelanggan dengan tahap kualiti yang mereka berhak dapat.”

“Enjin ini amat menakjubkan, ia menghasilkan bunyi yang hebat semasa ujian. Ia kelihatan seperti enjin tersebut mahu melepaskan diri kerana kuasanya,” Carlos menjelaskan bunyi tertentu yang dia jangkakan semasa setiap ujian yang dijalankan. Beliau juga menjelaskan proses mendengar enjin ini adalah penting untuk memastikan setiap enjin berfungsi dengan sempurna, dan menepati sasaran.

Enjin 2.3 liter EcoBoost ini menghasilkan kuasa 350 PS (unit yang sama menjana Mustang S550), dan tork dicatatkan pada 440 Nm. Dengan fungsi overboost, tork setinggi 470 Nm mampu dilepaskan dalam masa 15 saat. Kuasa yang dihasilkan enjin ini membolehkan Focus RS memecut dari sifar hingga 100 km/j dalam masa hanya 4.7 saat.

Focus RS menampilkan empat-mod pemanduan iaitu Normal, Sport, Track dan Drift. Fungsi-fungsi mod pemanduan ini akan dijelaskan oleh Ben Collins, pemandu profesional dan ‘The Stig’ asal dari siri TV Top Gear, menerusi video di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required