Hyundai_Tucson-2_BM

Setelah lima bulan Hyundai melancarkan Tucson generasi ketiga serba baharu di Malaysia, SUV tersebut akhirnya dilancarkan pula di Indonesia bersempena Indonesia International Motor Show (IIMS) 2016. Berbeza dengan pasaran Malaysia yang dijual dalam versi pemasangan tempatan, Tucson yang terdapat di Indonesia adalah diimport sepenuhnya dari Korea dan hanya dengan satu varian sahaja iaitu GLS, dijual pada harga Rp 385 juta (RM113,960)

Bersama dengan versi standard, Hyundai turut menampilkan sebuah Tucson versi custom di pameran tersebut, datang dengan badan berwarna hitam, dengan serlahan merah serta roda aloi Alutec gergasi bersaiz 19-inci. Serlahan berwarna merah ditampilkan pada gril hadapan (kini dengan motif sarang lebah berbanding jalur melintang standard), lip spoiler hadapan dan skirt sisi, manakala untuk diffuser yang besar pada bampar belakang diwarnakan dengan warna perak dan turut menempatkan tip ekzos tunggal berbentuk rombus seperti yang terdapat pada Tucson biasa.

Secara keseluruhan, Tucson versi custom ini kelihatan seperti Mazda CX-3 Racing Concept yang dipamerkan di Tokyo Auto Salon 2015 dan Bangkok International Motor Show 2016. Sudah pasti, versi yang ditampilkan oleh Hyundai ini hanyalah dibuat oleh pengedar tempatan dan tidak seperti Mazda, jadi hasilnya tidaklah diharapkan berkelas dunia.

Hyundai_Tucson-10_BM

Hyundai Tucson GLS baharu ini dijana oleh enjin 2.0 liter tanpa induksi paksaan MPi Nu empat-silinder petrol berupaya menghasilkan 158 PS dan 191 Nm, dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik. Berbanding dengan Tucson pasaran Malaysia, untuk pasaran Indonesia ia dilengkapi lampu hadapan xenon dan ditambah dengan kit seperti yang terdapat pada varian Executive Malaysia.

Walau bagaimanapun, Tucson pasaran Indonesia kurang dilengkapi dengan sistem keselamatan – tiada sistem kawalan stabiliti (standard untuk semua varian dalam pasaran Malaysia), hanya dua beg udara (enam pada model Executive Malaysia), dan dilengkapi dengan ABS serta EBD.