GALERI: BMW M4 GTS serta M3 E30, E36, E46 dan E92

BMW telah menyiarkan galeri mega BMW M4 GTS bersama galeri barisan lagenda-lagenda M3 – E30 M Sport Evolution, E36 M3 GT, E46 M3 CSL dan E92 M3 GTS.

BMW M4 GTS telah diperkenalkan pada Ogos tahun lalu, sempena memperingati ulangtahun ke-30 M3 – model berprestasi tinggi yang diperkenalkan buat pertama kali pada tahun 1986. BMW hanya menghasilkan sejumlah 700 unit M4 GTS.

Model ini dibina oleh pasukan teknikal bertaraf master divisi M BMW. GTS dikuasakan dengan enjin turbo 3.0 liter enam silinder dan dilengkapi dengan teknologi inovatif pancitan-air oleh BMW. Teknologi tersebut berupaya mengekstrak enjin standard M4 yang berkuasa 431 hp dan tork 550 Nm kepada 500 hp dan tork 600 Nm pada GTS.

M4 GTS berupaya memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.8 saat dan mampu mencapai kelajuan maksima 305 km/j. Seperti lagenda M yang lain, kesemua kuasa dari enjin dihantar sepenuhnya ke tayar belakang menerusi kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan M DCT. Untuk mendemonstrasikan kebolehan M4 GTS ini, BMW telah menyiarkan video jentera ini mencatatkan masa tujuh minit 28 saat dilitar ‘The Green Hell‘ Nurburgring Nordschleife – lebih pantas dari Ferrari 458 Italia dan McLaren MP4-12C.

Kepantasan M4 GTS ini bukan hanya bergantung pada kuasanya sahaja. Kereta ini adalah lebih ringan dari M4 standard. Di timbang dengan bacaan berat bersih hanya 1,510 kg, M4 GTS dilengkapi dengan pelbagai komponen yang dibina dari material ringan termasuk bonet, bumbung, penutup but, sayap belakang dan pelbagai lagi yang diperbuat dari plastik diperkuat gentian-karbon (CFRP).

Setiap GTS juga dilengkapi dengan tempat duduk bucket gentian karbon, splitter hadapan dan sayap belakang yang boleh dilaras, suspensi dengan coilover M yang boleh dilaras tiga cara, brek karbon-seramik M dan muffler titanium. Jentera ini turut dipadankan dengan roda aloi ekslusif M jejari bintang 666 M Styling yang ringan berwarna Acid Orange dibaluti tayar Michelin Pilot Sport Cup 2.

“Kami mengambil langkah yang radikal semasa menala BMW M4 GTS untuk menghasilkan jentera sport khas kegunaan litar yang mampu memberikan dinamik terbaik dan prestasi berinspirasi,” kata CEO BMW M GmbH Frank van Meel. “Ia membolehkan kami mendemonstrasikan apa yang mungkin hari ini dengan menggunakan kereta yang sah untuk kegunaan jalan raya. Pemilik boleh memandu BMW M4 GTS mereka ke litar seperti Spa-Francochamps, Nurburgring atau Laguna Seca dan mencatatkan masa sepusingan disana ketahap yang lebih tinggi bagi kereta yang sah untuk kegunaan jalan raya.”


GALERI: E30 BMW M3 Sport Evolution

GALERI: E36 BMW M3 GT

GALERI: E46 BMW M3 CSL

GALERI: E92 BMW M3 GTS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required