Sistem bayaran tunai kepada pemandu untuk Uber dan Grab akan timbulkan masalah undang-undang

Big-Blue-Taxi-02

Sistem bayaran tunai kepada pemandu yang kini ditawarkan dalam servis Uber dan Grab, akan memberikan peluang kepada pengendali servis tersebut untuk menyalahkan pemandu jika ada apa-apa masalah berkenaan undang-undang ditimbulkan. Perkara ini dinyatakan oleh pemilik Big Blue Capital Sdn Bhd Datuk Shamsubahrin Ismail (gambar diatas) menurut laporan The Star, dan beliau menambah pemandu untuk perkhidmatan tersebut sepatutnya tidak terpedaya dengan sistem baharu itu.

Shamsubahrin mendakwa dengan sistem bayaran baharu ini, Uber dan Grab tidak akan terlibat secara langsung dalam urusniaga ketika perkhidmatan itu berlangsung. Oleh itu, apabila ada pelanggan yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan tersebut dan ingin mengambil tindakan undang-undang, syarikat terbabit akan meletakkan kesalahan tersebut sepenuhnya kepada pemandu.

“Mereka boleh berkata, kami tidak memungut sebarang bayaran. Kami hanya penyedia aplikasi, sesiapa sahaja yang mahu menggunakannya, gunalah. Uber dan GrabCar tidak mahu menanggung sebarang kesalahan dan tanggungjawab semasa beroperasi dan semua itu akan dipindahkan sepenuhnya kepada pemandu. Jadi selepas ini, pemandu yang akan didakwa di dalam mahkamah,” kata beliau.

GrabCar-JB-April-7-01

Sistem bayaran tunai ini juga akan mendedahkan isu undang-undang kepada pemandu berkaitan memungut wang daripada servis yang belum lagi mendapat lesen dari Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), dakwa Shamsubahrin.

Sehingga kini, Uber menawarkan transaksi tunai kepada penumpang di Johor Bahru, dan tidak lama lagi di Kuala Lumpur. Ipoh dan Pulau Pinang juga dijangka akan mengikut langkah berkenaan, dimana buat masa ini, sistem tersebut masih lagi sedang diuji.

Walau bagaimanapun, Grab sudah lama memperkenalkan sistem bayaran tunai untuk servis perkongsian kenderaan dalam talian ini. Syarikat berkenaan mengumumkan pada November tahun lalu mereka akan menerima bayaran dalam bentuk tanpa tunai dengan penggunaan kad kredit.

uber-cash-payment

“Saya bersimpati kepada pemandu. Mereka diperdaya oleh Uber kerana mereka yang akan menerima bayaran dari orang awam tanpa autoriti atau lesen yang disahkan. Ia sudah menjadi kes pengubahan wang haram dan Bank Negara boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka,” ujar beliau lagi dan turut menambah Bank Negara, SPAD dan Kementerian Pengangkutan perlu menghentikan operasi Uber dan Grab sehingga semua isu dapat diselesaikan.

Usaha untuk membenarkan servis perkongsian kenderaan seperti Uber dan Grab beropersi secara sah kini sudah mencapai tahap di mana Kementerian Pengangkutan mengumumkan pemandu yang terlibat dengan servis tersebut perlu untuk memiliki lesen voksional PSV. Di seberang tambak pula, pemandu Uber dan Grab Singapura juga perlu untuk memiliki Lesen Vokasional Pemandu Kereta Sewa Persendirian (PDVL) jika mahu terus untuk menjadi pemandu servis berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required