Proton beri tempoh setahun cari rakan strategik

2016 Proton Perdana press con 4

Mengikut syarat yang ditetapkan oleh kerajaan Malaysia selepas meluluskan dana berjumlah RM1.5 bilion kepada Proton, antaranya ialah syarikat tersebut perlu mendapatkan rakan kongsi asing terkemuka yang akan membantu dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Dalam sidang media selepas pelancaran Proton Perdana 2016 pagi tadi, barisan tertinggi pengurusan Proton mengakui akan mengenal pasti secara rasmi rakan kongsi strategik bagi tujuan R&D. Malah perkara ini turut akan dipantau oleh pasukan petugas khas yang diketuai oleh CEO Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) Datuk Seri Idris Jala.

Menurut CEO Proton Datuk Ahmad Fuaad Kenali, pengeluar kereta nasional itu telah menetapkan tempoh selama satu tahun kepada syarikat mencari rakan kongsi strategik bagi kerjasama lebih mendalam. Dalam masa yang sama beliau tidak menafikan kemungkinan kerjasama itu termasuk memiliki ekuiti.

Sebelum ini Proton pernah menjalinkan kerjasama dengan Mitsubishi dan Honda (termasuk bagi Perdana 2016 ini). Januari lalu, Proton telah memeterai perjanjian usahasama dengan Suzuki dan bakal memperkenalkan model kerjasama pertama di bawah jalinan tersebut pada Oktober tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required