Proton bakal memperkenalkan model pertama kerjasama Suzuki Oktober ini – MPV Ertiga

Proton Ahmad Fuaad Kenali

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton Ahmad Fuaad Kenali telah mengesahkan model pertama hasil kerjasama dengan Suzuki akan diperkenalkan pada Oktober tahun ini. Beliau berkata pada pihak media dalam sidang akhbar selepas pelancaran Proton Perdana 2016 di Putrajaya pagi ini.

Walau pun tidak menyebut secara spesifik model apa, namun kami menjangkakan ia adalah MPV yang berasaskan Suzuki Ertiga. Malah model tersebut juga telah dikesan beberapa kali sedang diuji di jalan raya di Malaysia sejak kebelakangan ini.

Pada bulan Januari lalu, laporan berita dari Indonesia mengesahkan PT Suzuki Indomobil Sales (SIS) akan mengeksport Ertiga dalam bentuk kit komponen terurai (knocked down) ke Malaysia sebanyak 1,500 unit sebulan bermula suku kedua 2016 dan akan di‘rebadge’ dengan jenama Proton.

Pendedahan seterusnya juga mengatakan komponen-komponen terbabit diproduksi di kilang SIS Cikarang bermula Mei 2016. Proton secara rasminya telah mengumumkan perkara ini pada Januari lalu di mana model kerjasama Proton-Suzuki itu akan memasuki produksi sebelum 2016 berakhir.

Selepas diperkenalkan pada tahun 2012, Ertiga telah menerima penambahbaikan kecil pada tahun lalu. Baru-baru ini, model ujiannya yang dikesan dalam balutan penyamaran yang menutupi seluruh bahagian terutamanya bampar dengan lampu kabus belakang dan peresap yang telah dibentuk semula. Ia juga dipadankan dengan roda 15-inci dibaluti tayar GT Radial. Walau bagaimana pun, tidak jelas kelihatan adakah MPV ini telah pun ‘diProtonkan’ atau belum.

MPV tujuh-tempat duduk ini memiliki ukuran 2,740 mm bagi jarak roda (Perodua Alza 2,750 mm, Proton Exora 2,730 mm) dan dijanakan oleh enjin 1.4 liter dengan kuasa 92 PS dan tork 130 Nm. Motor K14B ini dipadankan dengan kotak gear manual lima-kelajuan dan automatik empat-kelajuan. Manakala varian Ertiga Dreza pula ditampilkan dengan imej yang lebih unik dan lebih banyak elemen dipertaruhkan, dan ia boleh didapati di pasaran Indonesia dan Thailand. Malah di Indonesia, Mazda turut ‘rebadged’ model Ertiga dengan nama VX-1.

GALERI: Imej render “Proton Ertiga”


GALLERY: Suzuki Ertiga facelift di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required