Kereta klasik dikecualikan dari pengharaman kereta yang dibuat sebelum 1997 masuk ke bandar Paris

CitroenLiveShots_061

Pemilik kereta klasik di sekitar bandar Paris, Perancis kini tidak perlu risau lagi dengan undang-undang yang mengharamkan kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 daripada masuk ke kota raya berkenaan kerana undang-undang tersebut tidak termaktub kepada kereta klasik yang berusia lebih dari 30 tahun. Pengumuman berkenaan dibuat oleh The Federation Francaise des vehicules D’Epoque (FFVE) di laman web mereka minggu lalu setelah pihak berkuasa bandar Paris bersetuju untuk mengecualikan kereta klasik dari pengharaman berkenaan.

Bandar Paris telah mengeluarkan larangan untuk kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 dan motosikal yang dibuat sebelum tahun 1999 untuk memasuki bandar tersebut dari hari Isnin hingga Jumaat berkuatkuasa 1 Julai ini dalam usaha untuk mengurangkan pencemaran dalam bandar semasa minggu bekerja. Larangan tersebut diumumkan menerusi Datuk Bandar Paris dan Groupement des autorités responsables de transport (GART) yang mewakili pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama Kementerian Persekitaran Perancis.

Undang-undang berkenaan memerlukan kenderaan yang masuk ke bandar Paris mendapatkan salah satu dari enam pelekat kelas (yang menunujukkan tahap pencemaran kereta tersebut) yang dikeluarkan, manakala kenderaan yang diklasifikasikan sebagai dilarang masuk tidak akan memperolehi apa-apa pelekat.

Arnout Everts bags Asia Klasika 2015 Best in Show trophy for his 1952 Citroen 2CV AU

Menurut undang-undang berkenaan, semua kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 tidak dibenarkan untuk masuk ke bandar Paris bermula 8 pagi hingga 8 malam pada hari bekerja, tidak termasuk cuti umum. Pelekat “Kelas Pertama” akan diberikan kepada kereta berkuasa hidrogen dan elektrik yang membenarkan mereka bebas untuk masuk ke bandar pada bila-bila masa.

Dengan pengecualian yang diberikan kepada pemilik kereta klasik ini, mereka akan diberikan pelekat a carte gris de collection dan perlu ditampal pada cermin hadapan, bagi membolehkan mereka bebas masuk ke bandar pada bila-bila masa. Permohonan untuk pelekat berkenaan perlu dibuat di dewan bandaraya Paris dengan membawa bukti pemilikan dan pendaftaran kereta klasik berkenaan.

FFVE bersama penaung organisasi untuk kereta klasik, Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA) menyokong sepenuhnya bandaraya di dunia untuk mengiktiraf kereta klasik sebagai artifak sejarah dan kebudayaan. Timbalan presiden FIVA untuk hubungan luar Gautam Sen berkata, beliau berharap model yang ditunjukkan Paris akan dijadikan contoh untuk meyakinkan bandaraya lain yang turut mengharamkan kemasukan kereta lama supaya membuat pengecualian terhadap kereta yang bersejarah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required