CEO Takata akan meletakkan jawatan berikutan skandal beg udara setelah ‘rejim baharu’ ditemui

Takata Honda NSX

Selepas skandal global inflator beg udara telah menjejaskan banyak pengeluar kenderaan serta menyebabkan kematian, dan kematian terbaharu yang dilaporkan di Malaysia minggu lalu, CEO Takata Corp Shigehisa Takada masih lagi belum melepaskan jawatannya. Beliau hanya akan meletakkan jawatan tersebut setelah “rejim pentadbiran baharu” ditemui, lapor Reuters.

Takada disifatkan dalam laporan sebagai pendiam, gemar membaca dan kontras kepada sifatnya yang suka berkawan, mengambil alih jawatan dari ayahnya yang sebelum ini yang mengetuai syarikat serta merupakan ahli keluarga pertama yang mengambil tanggungjawab terhadap orang awam. Beliau meminta maaf atas skandal tersebut tahun lalu, tetapi turut mempertahankan produk syarikatnya.

“Saya berpegang kepada perkara ini. Peranan saya adalah untuk memastikan syarikat tidak beralih kearah yang tidak betul sehingga baton bertukar tangan,” jelas Takada semasa mesyuarat tahunan pemegang saham, di mana beliau dipersalahkan kerana gagal untuk menangani krisis berkenaan dengan berkesan. Dikatakan Takada yang pemalu dan janggal, meminta maaf atas tindakan yang tidak berkesan berkenaan. Suara beliau juga agak sukar untuk didengar ketika menjawab soalan. Takada yang merupakan generasi ketiga dalam keluarga yang telah mengetuai syarikat berkenaan dan memulakan tugasnya sejak tahun 2011.

Takada berkata perincian pertukaran pentadbiran baharu akan ditentukan oleh jawatankuasa pihak ketiga yang ditugaskan untuk melihat semula rombakan penstrukturan semula syarikat berkenaan. Jawatankuasa tersebut telah membawa penglibatan bank pelaburan Lazard, dikatakan akan mewujudkan pembaharuan pada tadbir urus dan menyelesaikan isu kos yang diperlukan untuk panggilan semula.

Honda airbag

Takata yang merupakan pembekal terbesar di dunia untuk peralatan keselamtan kenderaan, sedang mencari bantuan kewangan bagi membantu merombak semula perniagaannya serta menggalas beban kos yang ditanggung. Lebih dari 30 pelabur berpotensi menzahirkan minat mereka, dan penyelesaiannya dijangka akan dapat dicapai November ini, menurut laporan.

Syarikat berkenaan mencatatkan kerugian tahunan ketiga dalam empat tahun kewangan kebelakangan ini, dengan bahagian yang turun sehingga 90% sejak awal 2014. Takata bermula sebagai pembuat tekstil pada tahun 1933, sedang bergelut untuk menggantikan kesemua unit inflator yang terjejas dan telah dipasang pada sekitar 100 juta kenderaan.

Kos untuk memanggil semula yang ditanggung oleh Takata adalah lebih rendah kerana pengeluar kenderaan telah menanggung kebanyakkan kos setakat ini. Jika hanya Takata yang menanggung kesemua kos berkenaan secara bersendirian, ia akan menelan kos lebih dari US$10 bilion, berdasarkan kiraan kasar US$100 untuk menukar setiap unit inflator tersebut. Syarikat berkenaan juga bakal berhadapan dengan tindakan undang-undang kerajaan Amerika Syarikat.

Adakah kereta anda turut dilengkapi dengan beg udara keluaran Takata? Klik pautan ini untuk menyemak. Ambil tindakan secepat mungkin sekiranya kenderaan anda didapati terlibat dengan panggilan semula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required