JPJ cadang tindakan mahkamah bagi enam kesalahan utama jalan raya sempena Op Hari Raya Aidilfitri 2016

Handphone drving

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mungkin bakal mengemukakan cadangan untuk mengenakan tindakan mahkamah terhadap pengguna jalan raya yang didapati melakukan enam kesalahan jalan raya sepanjang pelaksanaan Op Hari Raya Aidilfitri (HRA) 2016 bermula hari ini hingga 13 Julai 2016.

Enam kesalahan tersebut adalah gagal mematuhi lampu isyarat, memotong di garisan berkembar, memandu di lorong kecemasan, memotong barisan, menggunakan telefon bimbit ketika memandu dan tidak membenarkan kenderaan lain memotong.

Menurut Pengarah Bahagian Penguat Kuasa JPJ Datuk V. Valluvan Veloo, langkah itu dicadangkan berikutan tindakan mengenakan kompaun terhadap pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan itu sebelum ini didapati tidak lagi efektif, laporan Bernama.

Beliau berkata cadangan berkenaan akan dibawa kepada pihak pengurusan tertinggi JPJ untuk dibincangkan dan apabila keputusan dibuat, pihaknya akan memaklumkannya dalam masa terdekat.

“Cadangan ini dibuat kerana JPJ merasakan tindakan mengenakan kompaun sebelum ini tidak lagi efektif kerana pengguna jalan raya masih tidak sedar,” katanya dalam sidang media Op HRA 2016 semalam.

Dalam pada itu, Valluvan Veloo berkata Op HRA dilaksanakan bagi membudayakan pemanduan berhemah dalam kalangan pengguna jalan raya serta mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya.

Katanya, terdapat tujuh strategi penguatkuasaan operasi ini antaranya pemeriksaan bas ekspres di depoh dan pemeriksaan pemandu di 25 buah terminal bas utama negeri, penyamaran pegawai JPJ sebagai penumpang bas ekspres, operasi secara rondaan di 106 lokasi lebuh raya dan jalan utama negeri.

“Selain itu, larangan ke atas kenderaan berat berada di jalan raya akan dikuatkuasakan pada 2 dan 3 Julai ini iaitu dua sebelum Aidilfitri serta pada 9 dan 10 Julai iaitu dua hari selepas Aidilfitri,” katanya.

Valluvan Veloo berkata larangan ini bertujuan untuk mengelakkan risiko berlakunya kemalangan akibat percampuran trafik antara kenderaan berat dengan kenderaan ringan selain daripada mengurangkan kesesakan lalu lintas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required