Saman guna lorong kecemasan makin kurang

AppleMark

AppleMark

Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman telah mengeluarkan kenyataan mengesahkan saman yang dikeluarkan untuk mereka yang menggunakan lorong kecemasan makin berkurangan.

Menurut Komander Lebuh Raya Zon Utara, ASP Hazil Reza Mohd Ghazali, setakat 11 hari Op Selamat 9/2016 dijalankan, bagi Zon Utara, sebanyak 1,019 saman dikeluarkan untuk kesalahan menggunakan lorong kecemasan di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), laporan Bernama.

Katanya lagi, jumlah itu berkurang berbanding 6,000 saman pada tahun 2014 dan 4,000 untuk tempoh sama tahun lalu. Penurunan jumlah saman disebabkan penguatkuasaan undang-undang yang tegas selain hebahan di media massa mengenai tindakan mahkamah terhadap pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan tersebut.

“Antara lokasi yang paling banyak saman dikeluarkan di sepanjang PLUS ialah di susur keluar Slim River, Tanjung Malim dan Juru,” katanya kepada pihak media.

Baru-baru ini, Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk V. Valluvan Veloo berkata jabatannya akan mengambil tindakan segera sejurus menerima bukti bergambar atau video mereka yang menyalahgunakan lorong kecemasan di lebuhraya.

Menurut beliau lagi, JPJ tidak akan menangguhkan tindakan berkenaan kerana pegawai khas telah ditugaskan untuk menangani aduan sedemikian secara atas talian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required