Toyota mungkin singkir enjin diesel untuk modelnya?

2016 Toyota Corolla Hybrid

2016 Toyota Corolla Hybrid

Toyota mungkin mengikut jejak langkah Volvo iaitu menimbangkan untuk menyingkirkan penggunaan enjin diesel kerana standard emisi untuk enjin diesel dilihat semakin tinggi. Langkah berkenaan juga mungkin disebabkan jualan kenderaan diesel Toyota yang semakin suram di Eropah.

Karl Schlicht, Naib Presiden Eksekutif Toyota Eropah berkata dalam laporan Autocar bahawa Yaris diesel “dijual kurang dari 10%” dalam jualan keseluruhannya, dan mungkin akan disingkirkan dari barisan model pada masa akan datang.

Tambahan lagi, Schlicht tidak yakin dengan masa hadapan enjin diesel. “Saya rasa mana-mana pihak yang mahu melabur pada kilang diesel baharu, yang mungkin mempunyai jangka hayat 10 hingga 15 tahun, perlu untuk melihat pada jangka masa panjang dan lebih keras sama ada mereka akan mendapat pulangan semula atau tidak,” kata beliau.

Dengan enjin petrol yang telah dikecilkan kapasiti dan janakuasa hibrid, ia menawarkan teknologi yang lebih bersih dan alternatif lebih murah berbanding diesel. CEO Volvo Hakan Samuelsson mengatakan enjin diesel mungkin lebih mahal, kerana ia memerlukan rawatan susulan yang lebih maju dengan bendalir tambahan untuk memastikan ia memenuhi standard emisi.

Jadi, penggunaan enjin diesel ini mungkin tidak lagi relevan untuk masa hadapan. Walau bagaimanapun, proses penyingkiran enjin diesel ini pada peringkat permulaan hanya akan melibatkan kenderaan penumpang biasa dan digantikan dengan enjin petrol berkapasiti kecil serta unit janakuasa hibrid, tidak melibatkan kenderaan perdagangan dan lasak seperti Toyota Hilux.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required