Kit CKD ‘Proton Ertiga’ sedia dieksport ke Malaysia

Proton-Ertiga-facelift-01

Proton nampaknya semakin hampir dalam usaha mereka untuk memperkenalkan MPV kompak baharu mereka yang diasaskan dari Suzuki Ertiga. Seperti yang disahkan oleh CEO Proton Datuk Fuaad Kenali bulan lalu, MPV berkenaan dijangka akan diperkenalkan pada Oktober tahun ini, dan Proton dilihat sedang giat menjalankan ujian jalan raya terhadap model berkenaan.

Perkembangan terbaharu, Suzuki Indomobil Sales (SIS) yang memproduksi Ertiga di Cikarang, Indonesia memberitahu mereka kini sudahpun bersedia untuk memenuhi permintaan Proton terhadap kit CKD, dan hanya menunggu untuk menerima tempahan dari Proton. Perkara berkenaan dijangka akan berlaku minggu hadapan, kata Timbalan Pengarah Urusan SIS Davy Jeffry Tuilan kepada KompasOtomotif selasa lalu.

SIS menjangkakan akan menerima tempahan sebanyak 1,500 unit sebulan dari Proton. Syarikat berkenaan turut mengeksport Ertiga sebagai model CBU ke Filipina, Thailand dan Vietnam dalam jumlah sekitar 800 hingga 1000 unit sebulan, tetapi eksport ke Malaysia sebagai unit CKD ini merupakan yang pertama.

SIS mendedahkan pada Januari lalu Ertiga akan dieksport ke Malaysia dalam bentuk CKD, bermula suku kedua tahun 2016, pada kadar 1,500 unit sebulan. Produksi kit berkenaan pula dijadualkan bermula dari Mei tahun ini. Proton secara rasminya mengumumkan pada Januari lalu model pertama kerjasama Proton-Suzuki akan memasuki produksi sebelum berakhirnya tahun 2016.

Ertiga diperkenalkan buat pertama kali sejak 2012 dan versi faceliftnya muncul pada tahun lalu. Model yang diuji ini menampilkan bampar pre-facelift yang menempatkan lampu kabus dibahagian tengah serta bahagian diffuser yang telah direka semula. Roda berdiameter 15-inci dan dibaluti dengan tayar GT Radial juga adalah seiras dengan model facelift Ertiga. Imej terbaharu ini masih lagi tidak menampakkan bahagian hadapan. Jadi, sama ada MPV ini telah menerima rekaan muka baharu yang telah “diProtonkan” ataupun tidak masih tidak dapat dipastikan.

Berdasarkan dimensi asal Ertiga, MPV tujuh-tempat duduk ini mempunyai jarak roda berukuran 2,740 mm (Perodua Alza 2,750 mm, Proton Exora 2,730 mm) dan dijana oleh enjin K14B 1.4 liter berkuasa 92 ps dan tork 130 Nm. Ia dipadankan dengan pilihan transmisi empat-kelajuan automatik atau lima kelajuan-manual. Varian Ertiga Dreza yang diberikan muka yang lebih unik dan juga beberapa ciri tambahan telah dipasarkan di Indonesia dan juga Thailand. Mazda juga turut menghasilkan model rebadge Ertiga untuk pasaran Indonesia yang digelar VX-1.

GALERI: Imej render “Proton Ertiga”


GALLERY: Suzuki Ertiga facelift di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required