Sistem kunci pintar VW terdedah risiko digodam

Volkswagen Jetta CKD 15

Berjuta-juta kenderaan keluaran Volkswagen Group terdedah pada risiko untuk mudah digodam menerusi sistem kunci pintar mereka, menurut laporan Reuters. Pakar keselamatan komputer di Universiti Birmingham telah menyiarkan kertas kerja bagaimana mereka dapat menghasilkan kunci klon dari kenderaan keluaran kumpulan berkenaan, dengan mencuri isyarat ketika pemandu menekan suis kawalan jauh pada kunci ketika mengunci dan membuka kunci kereta mereka.

Kajian mereka menemukan model yang berpontensi untuk digodam adalah kebanyakkan model Audi, VW, SEAT dan Skoda yang dijual bermula tahun 1995, dengan jangkaan sekitar 100 juta unit kenderaan penumpang yang dijual oleh VW Group selepas itu. Kelemahan berkenaan turut dijumpai pada model terkini seperti model Audi Q3 2016.

“Ia dapat dipastikan bahawa semua kereta keluaran VW Group (kecuali pada sebahagian Audi) masa lalu dan sebahagian model terkini bergantung pada skim ‘kunci-malar’ dan mempunyai risiko untuk mudah digodam,” kata akhbar berkenaan. Pengecualian pada kelemahan ini adalah pada model yang dibina menggunakan platform MQB, seperti Golf Mk7.

Golf model sedia ada, Tiguan, Touran dan Passat adalah model yang tidak berisiko untuk diserang penggodam, jurucakap Volkswagen memberitahu Reuters. “Kenderaan generasi sedia ada tidak terjejas dengan masalah yang dinyatakan,” Jurucakap VW Peter Weisheit berkata dalam kenyataannya, tetapi beliau tidak menyatakan risiko pada model lain.

Kontraktor yang membina komponen sistem kunci pintar berkenaan tidak didedahkan dalam akhbar tersebut, dan VW juga tidak membuat kenyataan mengenai hubungan mereka dengan pembekal. Kenderaan keluaran VW Group telahpun didapati pernah digodam melalui sistem kunci pintar mereka sebelum ini; tahun lalu kumpulan berkenaan mengelakkan agar perincian teknikal utama tidak didedahkan pada akhbar lain, yang akan mendedahkan kenderaan keluaran mereka untuk dicuri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required