Apple dilaporkan cuba ambil alih pengeluar supercar British, McLaren – dinilaikan sehingga RM8.06 bilion

McLaren MSO HS 1

Syarikat teknologi terkenal dari California iaitu Apple, dikatakan kini sedang berbincang dengan pengeluar kenderaan supercar British, McLaren. Dalam laporan yang dikeluarkan Financial Times, Apple dikatakan mensasarkan pemilikan sepenuhnya ataupun pelaburan strategik.

McLaren dinilaikan sebanyak £1-£1.5 billion (RM5.3-RM8.06 billion) untuk teknologi, kejuruteraan dan portfolio paten yang dimiliki. Jika perjanjian ini adalah benar dan berjaya, ia akan menjadi pengambilalihan terbesar oleh Apple sejak membeli Beats Electronics pada tahun 2014 dengan harga US$3 billion (RM12.3 billion).

Tidak lama selepas laporan Financial Times itu keluar, McLaren terus mengeluarkan kenyataan mereka tiada sebarang perbincangan dengan Apple. Tetapi syarikat itu tidak menyatakan sama ada Apple ada datang mendekati mereka.

Seperti yang diketahui ramai, Apple mahu masuk ke dalam dunia automotif dan mempunyai projek kereta yang dinamakan sebagai Project Titan. Syarikat itu telah mengambil beberapa pekerja berkaliber dari syarikat automotif lain seperti Tesla dan Mercedes-Benz walaubagaimanapun baru-baru ini beberapa daripada mereka telah diberhentikan.

Ini seterusnya menimbulkan tanda tanya apakah sebenarnya fokus Apple pada kenderaan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required