Nissan Navara EnGuard – Konsep trak penyelamat EV

nissan-navara-enguard-concept-09-850x498

Nissan Navara EnGuard Concept ini dipertontonkan di Pameran Permotoran Hanover 2016. Menurut Nissan Design Europe, unit berkenaan direka untuk beroperasi sebagai kenderaan penyelamat dalam keadaan yang ekstrim dan sukar. Antara lain, ia menampilkan rekaan khusus yang tersendiri, juga dilengkapi dengan drone.

Model ini juga menampilkan buat pertama kali prototaip pek bateri rekaan Nissan. Ia menggunakan teknologi pembangunan bateri seperti yang pernah digunakan pada model Leaf dan e-NV200. Jika berada pada tapaknya, pek-pek bateri berkenaan akan dicaj secara berterusan, menggunakan kuasa yang dijana oleh enjin diesel 2.3 liter 190 PS yang digunakan.

Setiap satunya berkapasiti 2kW dan terdiri daripada tujuh modul bateri di dalam perumah aluminium yang kalis cuaca. Dua soket input dan lima soket output disediakan bagi setia pek bateri. Dalam situasi menyelamat, ia boleh digunakan bagi peralatan memotong atau pengangkat bebanan. Ia juga telah direka khusus untuk menggantikan generator petrol yang biasa digunakan.

Paling utama padanya ialah drone DJI Phantom 4 dengan kemampuan jarak ketinggian operasi hingga 6,000 meter. Dengan berat hanya 1.38 kg, ia boleh terbang dengan kelajuan 20 meter per saat untuk 30 minit dan boleh menghantar imej yang dirakam ke kembali ke trak, yang boleh dilihat pada paparan skrin HD.

Berbanding dengan Navara standard, tinggi Navara EnGuard ini dinaikkan sehingga 50 mm untuk memberikan lebih kelegaan tanah. Model ini juga disifatkan sebagai membuka bab baharu bagi arah tuju Nissan Intelligent Mobility, yang antara lain melibatkan komitmennya ke arah sifar kecederaan dan sifar pembebasan sisa pembakaran dari enjin kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required