Ford Ranger mula diproduksi di Ford Thailand Manufacturing bagi memenuhi pasaran Asia Pasifik

Ford Ranger 2.2 XLT AT-02

Ford Motor Company mengumumkan bahawa produksi trak pikap Ranger yang mendefinisikan semula segmennya telah dimulakan secara rasmi di kilang Ford Thailand Manufacturing (FTM). Ia bagi membantu memenuhi keperluan luar biasa terhadap trak pikap tersebut di rantau Asia Pasifik.

Ranger turut dihasilkan di kilang kerjasama Ford, AutoAlliance Thailand (AAT) yang kekal menjadi kemudahan pengeluaran utama Ford untuk model Ranger di Asia Pasifik.

Memandangkan AAT dijangka beroperasi pada atau hampir dengan kapasiti maksimumnya tidak lama lagi, maka Ford telah membuat pelaburan tambahan sebanyak US$186 ke atas kemudahan FTM bagi meningkatkan produksi Ranger.

Ranger ialah trak pikap paling laris Ford di rantau Asia Pasifik. Ia juga menjadi trak terlaris secara keseluruhannya di pasaran New Zealand, Vietnam, Taiwan, Kemboja dan Myanmar. Selain kedua terlaris di Australia, Malaysia dan Filipina.

Sebagai trak pikap nombor tiga di Thailand, Ranger dilihat terus meningkatkan penguasaan dalam segmennya sejak Ranger serba baharu dilancarkan pada tahun 2011. Ini termasuklah menguasai perkongsian pasaran paling tinggi dalam segmen trak pikap pda Ogos dengan lebih 10 peratus.

“Peningkatan volum Ranger akan membolehkan kami memenuhi permintaan pelanggan yang kukuh di seluruh rantau ini terhadap trak Built Ford Tough. Pelaburan tambahan kami ke atas FTM juga membuktikan keyakinan terhadap Thailand, serta kualiti bertaraf dunia yang diberikan oleh semua tenaga kerja kami,” kata Presiden Ford ASEAN, Mark Kaufman.

Ford Ranger test drive Tadom hills-07

Ford merupakan salah sebuah pelabur automotif terbesar di Thailand. Ia telah melabur lebih US$2.7 bilion ke atas kemudahan-kemudahan pengilangan yang dimiliki sepenuhnya dan pemilikan bersama.

Ford melancarkan Ranger baharu tahun lalu. Ia menawarkan keselesaan dan kehalusan buatan ke satu tahap baru ke dalam segmen trak pikap tanpa berkompromi dengan warisan ‘Built Ford Tough’ yang lasak.

Melalui rangkaian teknologi pintar yang digabung dengan kemampuan di laluan off-road dan penjimatan bahan api, Ranger baharu terus menetapkan penanda aras dalam segmen trak pikap dari segi reka bentuk, keselesaan serta kehalusan buatannya.

Ford Ranger kekal menjadi trak yang paling berkeupayaan dalam kelasnya. Dengan kemampuan mengharung air sedalam 800mm dan jarak kelegaan tanah setinggi 230mm yang mendahului kelasnya. Ia juga direka untuk mengharung laluan paling ekstrem dengan mudah.

Dilengkapi dengan rangkaian teknologi pintar, ciri-ciri Ranger yang intuitif membuatkan apa jua tugas menjadi semakin mudah. Varian berprestasi tinggi WildTrak menampilkan sistem ketersambungan di dalam kereta generasi terkini Ford, SYNC 2 yang terdiri daripada satu skrin sentuh berwarna bersaiz lapan-inci untuk mengawal telefon, hiburan dan suhu dengan menggunakan sistem arahan suara yang mudah.

Pada Mei lalu, Sime Darby Auto Connexion (SDAC) selaku pengedar rasmi Ford di Malaysia telah membuat keputusan untuk menaikkan harga jualan bagi model Ranger baharu yang dilancarkan pada Oktober 2015. Walau pun tiada perubahan daripada segi spesifikasi, namun harga baharu ini mengalami peningkatan antara RM800 hingga RM5,300.

Peningkatan harga yang paling tinggi ialah melibatkan model 3.2L Wildtrak iaitu sebanyak RM5,300 di mana harga terdahulu ialah RM132,188, kini menjadi RM137,488.

Manakala varian 2.2 XLT MT pula kini berharga RM102,268 (berbanding harga terdahulu RM101,388) dan 2.2 XLT AT pula daripada RM108,788 telah dinaikkan sebanyak RM900 iaitu RM109,688.

Bagi varian 3.2 XLT MT pula, peningkatan sebanyak RM920 menjadikan harga baharunya RM111,808 (berbanding harga terdahulu RM110,888) dan 3.2 XLT AT pula kini RM119,238 berbanding RM118,388 iaitu naik sebanyak RM850.

Namun hanya satu varian sahaja yang masih dikekalkan harga jualannya iaitu 2.2L XL iaitu RM91,588.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required