Yamaha YZF-R6 2017 didedahkan lebih awal daripada EICMA – guna pelbagai sistem elektronik berkomputer

2017-yamaha-yzf-r6-action-5-850x522-bm

Yamaha akhirnya mendedahkan kepada umum supersports kelas pertengahannya yang ditunggu ramai – YZF-R6 2017 – lebih awal daripada pameran EICMA yang dijangka sebagai tapak kemunculannya November nanti. Walaubagaimanapun, ia setakat ini hanya spesifikasi dan gambar rasmi sahaja.

R6 2017 direka semula sepenuhnya untuk tahun 2017, dengan gaya rekaan daripada model perdana Yamaha, YZF-R1 dan R1M. Aerodinamik adalah perkara penting yang diberi perhatian dan melalui penggunaan fairing serta skrin hadapan baru, daya seret angin dapat dikurangkan sehingga 8 peratus. Lampu penunjuk arah LED yang dijadikan bersepadu pada cermin sisi juga menyumbang ke aspek yang sama.

Enjin yang digunakan pada R6 adalah unit empat silinder sebaris 599 cc yang di dalamnya terdapat piston diperkuat, injap kemasukan dan ekzos titanium, serta penutup head dan case magnesium. Ini adalah sebahagian langkah untuk mengurangkan berat motosikal dan disumbangkan lagi oleh tabung ekzos titanium serta kerangka dan lengan ayun aluminium.

Pada bahagian belakang, kerangka tempat duduk juga menggunakan magnesium manakala tangki minyak pula dibina dari aluminium – 1.2 kg lebih ringan berbanding tangki besi.

2017-yamaha-yzf-r6-static-3-850x593-bm

Rangkaian penuh sistem elektronik turut digunakan pada R6 2017, melibatkan Yamaha Chip Controlled Intake (YCC-I), tetapan dua penyuntik dan ride-by-wire Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T). Daripada ini, penunggang dapat menikmati enam tetapan menunggang dan Traction Control yang boleh ditutup. Quickshifter (untuk menaikkan gear sahaja) dan klac slipper juga didatangkan standard untuk R6 2017.

Pada suspensi, bahagian hadapan melihatkan penggunaan fork terbalik (USD) KYB 43 mm yang boleh dilaras sepenuhnya,menggantikan unit 41 mm pada model sebelumnya dan batang spindle 25 mm bagi meningkatkan ketegarannya. Pada bahagian belakang pula, penyerap KYB yang boleh dilaras sepenuhnya akan menjalankan tugas.

Untuk brek, Yamaha memilih kelengkapan paling atas, sama seperti R1 untuk dipasangkan pada R6 2017 iaitu angkup aluminium empat piston dan cakera 320 mm.

Yamaha menyesuaikan motosikal ini dengan posisi lumba, di mana bahagian hadapan tempat duduk dikecilkan 20 mm supaya penunggang dapat merapatkan lutut pada tangki dan bersembunyi di dalam lekuk tangki. Seterusnya apabila badan juga rapat mengikut bentuk motosikal, mereka akan dapat mencapai aerodinamik lebih bagus.

Turut diambil daripada R1 adalah paparan rpm analog dan panel LCD yang memberi paparan kelajuan secara digital bersama pelbagai lagi informasi termasuk status traction control dan ABS.

Masih belum ada tanda harga untuk Yamaha YZF-R6 2017 dan pastinya, dengan pelbagai teknologi ini, ia tidak akan datang dengan murah. Dikatakan, motosikal ini akan mula dipasarkan April 2017 dan orang ramai boleh memilih dua pilihan warna – Race Blu dan Tech Black.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required