Mercedes-Benz E-Class Coupe C238 kini ditampilkan

Mercedes-Benz E-Class Coupe C238 kini ditampilkan

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé; 2016; Exterieur: designo hyazinthrot metallic, AVANTGARDE ;
Mercedes-Benz E-Class Coupé; 2016; exterior: designo hyacinth red metallic, AVANTGARDE;

Satu lagi ahli keluarga baru bagi keluarga W213 E-Class diperkenalkan oleh Mercedes-Benz iaitu C238 Mercedes-Benz E-Class Coupé. Selepas bertahun-tahun dikenali sebagai E-Class hanya pada nama (model sebelum ini, termasuk CLK yang datang sebelumnya sebenarnya diasaskan daripada C-Class), kereta baru ini akhirnya berkongsi asas yang sama dengan model sedan. Ini adalah kali pertama sejak model C124 akhir tahun 80-an dan awal 90-an.

Nyata ia adalah sebuah kereta yang bergaya, dengan kebanyakan konsep rekaan diambil daripada model sedan, tetapi model dua pintu ini juga mempunyai dua bonjolan di atas bonet seperti model AMG.

Dilihat dari tepi, kereta ini mempunyai garis bumbung yang rendah, sehingga ke belakang. Seperti juga model yang digantikannya, kereta baru ini mempunyai cermin segi tiga di belakang, yang membolehkan semua cermin diturunkan. Tiada tiang tengah B-pillar pada kenderaan ini dan cermin tepi juga tidak mempunyai kerangka.

Mercedes-Benz E-Class Coupe C238 kini ditampilkan

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé; 2016; Exterieur: designo hyazinthrot metallic, AVANTGARDE ;
Mercedes-Benz E-Class Coupé; 2016; exterior: designo hyacinth red metallic, AVANTGARDE;

Pada bahagian belakang, terdapat lengkung roda yang lebih kembung dan menjadikan kereta ini nampak lebih tegap manakala lampu belakang yang rata dan tempat nombor plat yang rendah diambil daripada model C dan S-Class. Seperti juga model sedan, coupé ini mempunyai lampu belakang yang berkilau.

Kemasan model coupé ini walaubagaimanapun adalah berbeza dengan model sedan. Ia datang secara standard dengan pakej Avantgarde, dengan lambang bintang tiga bucu yang besar di tengah gril berbentuk permata kromnya. Brek pula menggunakan cakera berliang. Juga terdapat kit AMG Line yang memberikan bampar hadapan, belakang dan skirting tepi lebih sporty, bersama rim gaya AMG.

Memandangkan ia kini betul-betul menggunakan asas daripada E-Class sedan, coupé baru ini adalah lebih besar berbanding model yang digantinya, yang menggunakan asas C-Class. Dengan ukuran 4,826 mm panjang, 1,860 mm lebar dan 1,430 mm tinggi, ia adalah 123 mm lebih panjang, 74 mm lebih lebar dan 32 mm lebih tinggi berbanding sebelum ini. Jarak roda 2,873 mm yang dicatat sekarang juga adalah 113 mm lebih panjang. Ini sekaligus memberikan lebih ruang dalaman, terutamanya untuk penumpang belakang.

Di dalam, ia hampir serupa seperti model sedan, dengan menampilkan Widescreen Cockpit bersama skrin 12.3 inci, pad sesentuh Touch Control di stereng untuk mengawal panel meter dan skrin COMAND di tengah, dan kemasan sepanjang papan pemuka. Corong pendingin hawa pada model ini juga adalah baru, dikatakan diambil daripada kereta konsep IAA.

Turut dilengkapi adalah inovasi teknikal termasuk pengecas telefon tanpa wayar Qi, kunci digital dengan ciri NFC, brek kecemasan automatik Active Brake Assist, ciri pemanduan sendiri separa Drive Pilot dan Remote Parking Pilot. Kereta ini turut menggunakan lampu utama Multibeam LED dengan 84 diode nyalaan sendiri dan membolehkan lampu tinggi dipasang sepanjang masa tanpa menyilaukan pengguna jalan raya dari arah bertentangan.

Mercedes-Benz E-Class Coupe C238 kini ditampilkan

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé; 2016 ;
Mercedes-Benz E-Class Coupé; 2016;

Semasa pelancarannya, E-Class Coupé akan datang dengan piihan empat enjin, termasuk 2.0 liter turbodiesel baru pada model E 220 d yang berkemampuan 194 hp pada 3,800 rpm dan 400 Nm tork di antara 1,600 hingga 2,800 rpm. Ia mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 7.4 saat dan mencapai kelajuan maksimum 242 km/j dan penggunaan bahan api bercampur 4.o L/100 km.

Untuk varian enjin petrol, unit 2.0 liter turbo empat silinder akan menguasakan varian E 200 dan E 300 dengan masing-masing kuasa sebanyak 184 hp/ 300 Nm dan 245 hp/ 370 Nm. Varian paling tinggi adalah E 400 4Matic, yang mendapat pacuan empat roda dan kuasa 333 hp dan tork 480 Nm daripada enjin V6 3.0 liter twin-turbo. Semua model E-Class Coupé menggunakan transmisi automatik sembilan kelajuan 9G-Tronic.

Suspensi Direct Control juga dipasang secara standard pada semua model, menjadikan coupé ini 15 mm lebih rendah daripada model sedan. Juga terdapat sistem penyerap adaptif Dynamic Body Control, bersama suspensi udara Air Body Control. Suspensi ini dikawal berdasarkan mod pemanduan Dynamic Select.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required