Audi Q8 e-tron concept – tanda SUV yang lebih sporty

Audi Q8 e-tron concept – tanda SUV yang lebih sporty

Pameran Detroit Auto Show 2017 akan menjadi tapak untuk kenderaan konsep Audi Q8 e-tron membuat penampilan pertama, namun ketua bahagian rekaannya, Marc Lichte sudah ‘menyelak’ sedikit bucu kenderaan ini semasa satu temu ramah dengan akhbar Jerman, Welt.

Seperti yang dilihat pada namanya, model konsep ini akan memberikan gambaran untuk model Q8 produksi, yang akan dijadikan sebagai sebuah SUV sport untuk bersaing dengan model seperti BMW X6, Mercedes-Benz GLE Coupé dan Range Rover Sport. Turut didedahkan adalah lukisan pandangan hadapan dan sisi kenderaan ini.

Dalam sesi temu ramah itu juga, Lichte memperkatakan tentang bahagian dalam digital secara penuh, dengan skrin pada panel meter (Audi Virtual Cockpit) dan konsol tengah. Konsep ini, katanya, juga akan diperkenalkan pada model A8 dan Q8, dengan butang biasa hanya akan disediakan untuk lampu kecemasan dan sistem Park Assist.

Langkah ini dilakukan sebagai tindak balas kepada teknologi pemanduan sendiri (autonomous) yang semakin maju dan pemandu semakin ‘terlepas’ daripada tugas memandu. Tidak lama lagi, menurut artikel itu, kenderaan Audi boleh dipandu secara semi automatik sehingga kelajuan 130 km/j.

Audi Q8 berkemungkinan dibina atas platform MLB Evo Q7, dan didatangkan dengan pilihan enjin terkini Audi, termasuk yang dilengkapi turbo elektrik hampir seperti enjin V8 diesel 4.0 liter twin-turbo berkuasa 435 hp/ 900 Nm pada model SQ7 TDI. Versi plug-in hybrid (sebab itulah nama e-tron digunakan) juga akan diperkenal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required