Berbual ‘hands-free’ sama bahaya dengan dipegang

Berbual ‘hands-free’ sama bahaya dengan dipegang

Menurut satu kajian yang dijalankan oleh Queensland University of Technology (QUT), menggunakan ciri telefon hands-free semasa memandu sama sahaja bahayanya dengan jika ia dipegang dengan tangan.

Untuk kajian ini, pusat penyelidikan kemalangan dan keselamatan jalan raya universiti itu menggunakan simulator memandu sendiri untuk mengukur kesan penggunaan telefon bimbit terhadap keselamatan pemandu termasuk waktu reaksi dan prestasi pemanduan.

Simulasi virtual yang dilakukan termasuk pejalan kaki muncul dalam ruang penglihatan pemandu dari kawasan pejalan kaki, kemudian masuk ke jalan raya untuk melintas jalan di depan pemandu.

“Waktu reaksi pemandu yang menggunakan sama ada telefon yang dipegang atau hands-free adalah 40 peratus lebih lambat berbanding mereka yang tidak menggunakannya langsung,” kata salah seorang wakil QUT yang terlibat, Shimul Haque.

Berbual ‘hands-free’ sama bahaya dengan dipegang

“Dalam keadaan sebenar, ini bersamaan kelambatan jarak tindak balas sekitar 11 meter untuk kenderaan yang bergerak pada kelajuan 40 km/j,” tambah Haque sambil menyatakan pemandu yang masih belajar memerlukan masa reaksi dua kali ganda lagi lambat berbanding yang mempunyai lesen penuh.

Konsentrasi atau beban kognitif yang diperlukan untuk bercakap dalam telefon adalah sebab utama kepada gangguan ini dan Haque menambah bahawa tidak banyak perbezaan sama ada pemandu memegang telefon tersebut ataupun tidak.

“Pemandu yang terganggu, secara purata mengurangkan kelajuan kenderaan mereka dengan lebih pantas (mendadak) berbanding pemandu yang tidak terganggu, menunjukkan penggunaan brek yang berlebihan. Sementara pemandu tersebut mungkin ingin mengimbangi risiko bercakap telefon sambil memandu, tindakan membrek secara mendadak ini juga boleh memberi bahaya kepada kenderaan yang ikut di belakang,” kata Haque.

“Sekali lagi, penemuan ini memberi petunjuk bahawa terdapat keperluan untuk melihat kembali undang-undang berkenaan penggunaan telefon bimbit, untuk mengurangkan perlanggaran dari belakang,” tambah Haque dalam laporan oleh CarAdvice. Ini seterusnya menimbulkan persoalan adakah perlu untuk melarang terus penggunaan telefon bimbit semasa memandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required