Honda perkenal Riding Assist di CES – motosikal boleh tegak tanpa sokongan tongkat atau penunggang

Honda perkenal Riding Assist di CES – motosikal boleh tegak tanpa sokongan tongkat atau penunggang

Tanpa kaki penunggang atau tongkat, mustahil motosikal akan dapat “berdiri” tegak. Untuk mencari kemungkinan penyelesaian kepada perkara ini – bagi mengurangkan kebarangkalian motosikal akan rebah pada kedudukan pegun – Honda memperkenalkan ciri Riding Assist ketika pameran Consumer Electronics Show (CES) yang sedang berlangsung di Las Vegas.

Riding Assist berkenaan adalah sebahagian daripada Cooperative Mobility Ecosystem yang turut melibatkan model NeuV, sebuah kenderaan konsep urban elektrik. Teknologi yang digunakan pada ciri ini dibangun dari Honda UNI-CUB, sebuah kenderaan pergerakan persendirian dengan imbangan sendiri.

Honda perkenal Riding Assist di CES – motosikal boleh tegak tanpa sokongan tongkat atau penunggang

Menggunakan gyroscopes untuk imbangan – yang menambah kompleksiti dan berat kepada jentera berkenaan – Riding Assist mengurangkan sudut pada fork motosikal ketika ia bergerak kurang daripada lima km/j. Sebuah servo akan melakukan talaan segera pada pemegang untuk memastikan motosikal sentiasa lurus dan tegak, dengan atau tanpa penunggang.

Walaupun masih belum pasti sama ada Riding Assist ini akan disertakan pada penggunaan sebenar, teknologi seperti ini mampu memainkan peranan di dalam pembangungan robotik untuk masa hadapan. Sementara kita menduga seperti apa lanjutan daripada perkembangan ini, tonton dahulu video khas yang disediakan oleh Honda ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required