Opel/Vauxhall Crossland X – SUV saingan Captur

Opel/Vauxhall Crossland X – SUV saingan Captur

GM Europe telah mengeluarkan set gambar pertama untuk Opel dan Vauxhall Crossland X baharu. Ia mungkin kelihatan sama seperti Mokka X, tetapi sebenarnya lebih kecil. Mokka lebih kepada untuk mereka yang mahukan pengembaraan, di mana kenderaan tersebut dilengkapi 4WD, 70 mm lebih tinggi dan rim lebih besar. Crossland pula, selain lebih kecil, turut lebih memberi perhatian kepada praktikaliti dan fleksibiliti.

Panjang Crossland X adalah 4.21 meter, dan ini adalah 63 mm lebih pendek, 17 mm kurang lebar dan 70 mm lebih rendah berbanding Mokka X. Ia juga 16 sm lebih penderk berbandin Astra Hatch, sekaligus menawarkan pengendalian urban lebih baik. Kenderaan ini juga didatangkan dengan posisi tempat duduk yang ditinggikan dan ketinggian keseluruhan 10 sm lebih tinggi berbanding Astra. Menurut pengeluarnya, sementara Mokka bersaing dengan Nissan Juke dan Skoda Yeti, Crossland pula mensasarkan Renault Captur dan Peugeot 2008 sebagai saingan.

Walaupun saiznya lebih kecil, Crossland mempunyai kabin yang lebih besar berbanding Mokka. Ia juga dilengkapi dengan tempat duduk belakang yang boleh dilipat 60/40 dan dilungsur 150 mm ke depan dan belakang. Bergantung kepada kedudukan tempat duduk belakang, ruang simpanan di but boleh mencecah antara 410 hingga 520 liter.

Opel/Vauxhall Crossland X – SUV saingan Captur

Ciri keselamatan dan bantuan pemandu yang ada pada kereta ini antaranya termasuk kamera pandangan panoramik 180 darjah, sistem bantu letak kenderaan, amaran perlanggaran hadapan dengan pengesan pejalan kaki dan brek kecemasan autonomous, amaran keluar lorong, pengesan tanda had laju dan amaran titik buta.

Pemilik juga mendapat manfaat daripada OnStar GM, serta sistem informasi dan hiburan IntelliLink (boleh disambung dengan Apple CarPlay dan Android Auto) yang dipaparkan pada skrin sesentuh berwarna lapan inci. Menurut GM, pilihan luas enjin petrol dan diesel, dengan transmisi manual atau automatik disediakan untuk kenderaan ini. Memandangkan Crosslan berkongsi ciri mekanikal dengan Peugeot 2008, enjin dan transmisinya juga boleh jadi sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required