Nissan guna peranti pengubah di Korea – mahkamah

Nissan guna peranti pengubah di Korea – mahkamah

Mahkamah di Korea Selatan mendapati Nissan menggunakan peranti pengubah bagi sisa buangan pembakaran enjin diesel pada model Qashqai. Hal berkenaan adalah lanjutan daripada saman yang dikeluarkan oleh Nissan kepada menteri alam sekitar Korea yang mendakwa perkara berkenaan tahun lalu.

Dalam sebuah laporan oleh Automotive News, Mahkamah Pentadbiran Seoul mendapati Nissan menggunakan peranti pengubah berkenaan untuk mematikan sistem pengurangan sisa buangan di dalam 814 unit Qashqai dalam suasana pemanduan biasa, yang membawa kepada kadar pembebasan nitrogen oxide (NOx) yang lebih tinggi daripada apa yang dibenarkan.

“Adalah munasabah untuk menyatakan bahawa kenderaan di dalam kes ini mendapatkan pensijilan dengan cara yang salah dan tidak betul,” seperti yang dinyatakan oleh mahkamah. Bagaimanapun, Nissan kekal dengan pendirian syarikat itu tidak menggunakan peranti yang dilarang dalam kenderaannya, dan akan mempertimbangkan langkah selanjutnya berkaitan hal ini.

Awal tahun ini, pentadbiran Korea Selatan melarang penjualan 10 model kenderaan, termasuk dari Nissan, BMW dan Porsche selepas pengeluarnya didapati menggunakan dokumen pensijilan yang dipalsukan, berkaitan ujian pembebasan sisa pembakaran enjin dan tahap kebisingan. Larangan itu turut melibatkan saman berjumlah 7.17 bilion won (RM27,700,982).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required