Beberapa model BMW, Porsche dan Nissan diharamkan di Korea Selatan kerana kemuka sijil palsu

Beberapa model BMW, Porsche dan Nissan diharamkan di Korea Selatan kerana kemuka sijil palsu

Kerajaan Korea Selatan telah mengharamkan 10 buah model keluaran BMW, Porsche, dan Nissan setelah model-model tersebut disiasat dan disahkan menipu dalam undang-undang pencemaran udara pada musim luruh tahun lalu, menurut laporan Reuters. Ketiga-tiga pengeluar kenderaan tersebut didakwa mengemukan pensijilan palsu terhadap model BMW X5 M, Infiniti Q50, Porsche Macan S Diesel, Cayenne SE Hybrid dan Turbo, 918 Spyder, Cayman GTS, 911 GT3 dan Panamera SE Hybrid, serta Nissan’s Qashqai diesel.

Tambahan dari pengharaman kesemua 10 model tersebut, BMW, Porsche dan Nissan juga perlu membayar saman keseluruhan berjumlah 7.17 bilion won (RM26,702,729). Sehingga kini, kesemua 10 model tersebut telah terjual sebanyak 4,523 unit di negara berkenaan.

Untuk model Qashqai diesel, kerajaan Korea Selatan turut menemui peranti pengubah yang digunakan untuk menipu dalam ujian emisi yang dilakukan setelah skandal Dieselgate kumpulan Volkswagen didedahkan. Menurut laporan Reuters itu, kerajaan Korea Selatan mengatakann peranti pengubah berkenaan mematikan sistem pengurangan pencemaran ketika dipandu pada suhu normal.

Beberapa model BMW, Porsche dan Nissan diharamkan di Korea Selatan kerana kemuka sijil palsu

Walau bagaimanapun, Nissan menyangkal dakwaan tersebut dan mengatakan mereka “tidak dan tidak pernah memadankan peranti pengubah atau penipuan pada mana-mana kenderaan yang kami buat”.

Ini bukan pengharaman kali pertama dilakukan kerajaan Korea Selatan. Pada Ogos tahun lalu, Volkswagen Group telah disaman sebanyak 17.8 bilion won (RM66,712,102) kerana memalsukan dokumen ujian pencemaran alam dan bunyi sejak 2010, serta 32 model dari jenama Volkswagen,Audi dan Bentley telah diharamkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required