Vendor auto M’sia dan Jepun ada potensi bekerjasama

Vendor auto M’sia dan Jepun ada potensi bekerjasama

Malaysia kini dalam usaha untuk memastikan vendor automotif di negara ini dapat bekerjasama dengan pihak sama di Jepun dalam usaha untuk mengukuhkan kedudukan dalam pasaran komuniti ekonomik ASEAN yang semakin berkembang. Langkah ini mensasarkan jalinan kerjasama strategik atau bantuan teknikal dalam bahagian alat ganti plastik, besi, peralatan, elektrikal dan aksesori.

Langkah pertama sudahpun dijalankan, di mana semalam, 44 vendor automotif Jepun bertemu dengan 25 vendor Malaysia di bandar Tsu City, wilayah Mei, Jepun untuk berbincang bagaimana kerjasama tersebut dapat dijalankan.

Acara ini dianjurkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAI), dibantu oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), Organisasi Perdagangan Jepun (JETRO), dan disokong oleh Perodua.

Vendor auto M’sia dan Jepun ada potensi bekerjasama

Menurut ketua pegawai operasi MAI, Nizma Mohd Nazar, acara ini diadakan sebagai platform untuk vendor Malaysia mengenal pasti usaha sama yang berpotensi dan bersesuaian dengan syarikat automotif Jepun, serta untuk membantu mempromosikan pakatan strategik dalam pelbagai bahagian perniagaan, termasuk kolaborasi teknologi, peluang perkembangan perniagaan, penembusan pasaran eksport serta perkongsian maklumat.

Beliau juga memberitahu bahawa Jepun sudah lama menjadi rakan perdagangan Malaysia, dan untuk produk automotif, Jepun adalah rakan perdagangan kedua terbesar bagi Malaysia, dengan jumlah dagangan dua hala mencecah RM6.8 bilion pada tahun 2015.

“Eksport komponen dan alat ganti automotif Malaysia ke Jepun tahun lepas mencatatkan peningkatan sebanyak 27% kepada RM301.5 juta, daripada RM237.5 juta pada tahun 2014. Lihat pada Perodua, dan itu adalah bukti kepada apa yang boleh dilakukan oleh kerjasama Jepun-Malaysia ini,” kata Nizma.

Vendor auto M’sia dan Jepun ada potensi bekerjasama

Presiden dan ketua pegawai eksekutif Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh memberitahu bahawa sesi pertemuan perniagaan ini adalah satu peluang untuk meneroka lagi perjanjian perdagangan bebas antara Jepun dan Malaysia. “Saya percaya bahawa masih terdapat banyak bahagian untuk dua pihak ini bekerjasama, dan memberi manfaat kepada masing-masing untuk mengambil peluang dalam pasaran ASEAN yang berpotensi,” katanya.

Aminar juga menambah bahawa acara ini adalah satu perkara yang bersejarah untuk industri automotif Malaysia, terutama sekali bagi Perodua, memandangkan semua 25 vendor Malaysia yang hadir adalah yang terbaik dalam bidang masing-masing dan bersedia untuk pergi secara global dengan perniagaan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required